Social media
Nieobiektywny algorytm Twittera. Faworyzuje młodsze osoby o jaśniejszym odcieniu skóry
Kluczowy algorytm platformy społecznościowej Twitter faworyzuje osoby o szczupłych, młodszych twarzach oraz o jaśniejszym odcieniu skóry.
W konkursie sponsorowanym przez Twittera badacz ze szwajcarskiego uniwersytetu technicznego EPFL wygrał nagrodę w wysokości 3,5 tys. dolarów za ustalenie, że algorytm platformy faworyzuje twarze wyglądające na młodsze, szczupłe oraz takie, które mają jaśniejszy i „cieplejszy” odcień skóry.
Doktorant, który zwyciężył na co dzień zajmuje się badaniem zagadnień związanych z prywatnością, bezpieczeństwem, sztuczną inteligencją oraz społeczeństwem. Jego badanie wykazało, że algorytm, który odpowiada za przycinanie zdjęć jest stronniczy, a odpowiada za wyświetlanie zdjęć na osi czasu serwisu. Porównywał on oryginalne zdjęcia twarzy do serii generowanych przez sztuczną inteligencję - podaje serwis Cnet.
Algorytmy nie są obiektywne
Nagroda, jaką zaproponowano za znalezienie problemów z algorytmem to nowe podejście serwisu, który jest gotowy zapłacić specjaliście z zewnątrz, by znaleźć luki w swoim działaniu. Na początku tego roku sam Twitter potwierdził, że jego system sztucznej inteligencji nie jest obiektywny i faworyzuje ludzi o jasnym odcieniu skóry.
Z najnowszych badań wynika, że „Model algorytmu jest nastawiony na bardziej wyraziste wizerunki osób, które wydają się szczupłe, młode, o jasnym lub ciepłym kolorze skóry i gładkiej fakturze skóry oraz ze stereotypowo kobiecymi rysami twarzy” – skomentował zwycięzca konkursu.
Twitter pochwalił odkrycie i ocenił jako „ważne w świecie, w którym wielu z nas korzysta z aparatu fotograficznego i aplikacji do edycji, które stosują filtry upiększające, zanim udostępnimy zdjęcia znajomym lub w mediach społecznościowych, co może zniekształcić nasze oczekiwania dotyczące atrakcyjności”.
/NB
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.