Reklama

Okres wakacyjnych wyjazdów sprzyja korzystaniu z publicznych sieci wi-fi - dostępnych w restauracjach, hotelach, centrach handlowych oraz innych przestrzeniach publicznych.

Dzięki coraz tańszym i szybszym technologiom mobilnej transmisji danych z pewnością będziemy również często korzystać z internetu w telefonach komórkowych - także za granicą. Dlatego warto przypomnieć sobie podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z internetu. Warto je również omówić z dziećmi, które z urządzeniami mobilnymi wyruszą na obozy i kolonie. Szczególnie, że według badań „Nastolatki wobec internetu”, przeprowadzonego przez NASK i Pedagogium WSNS na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka w 2015 roku, smartfon jest obecnie podstawowym urządzeniem do korzystania z internetu przez młodzież.

Nie daj się naciągnąć w internecie:

  1. Pamiętaj o odpowiednim zabezpieczeniu urządzeń, które mają dostęp do internetu (również telewizora, konsoli do gier, smartfona i tabletu) – zainstaluj program antywirusowy. Na urządzeniach dzieci warto zainstalować program filtrujący treści internetowe pod kątem wieku dziecka. Pamiętaj o aktualizacjach.
  2. Nie pobieraj załączników i nie klikaj w nieznane linki, które dostajesz od nieznajomych pocztą elektroniczną czy na komunikatorach internetowych.
  3. Upewnij się, że sieć publiczna, z której korzystasz jest udostępniana przez użytkownika godnego zaufania. Zdarza się, że przestępcy internetowi podszywają się pod dostawcę chcąc wyłudzić wrażliwe dane – udostępniają np. sieci wi-fi o nazwach łudząco podobnych do nazwy hotelu czy kawiarni.
  4. Korzystając z publicznych sieci wi-fi, nie przeprowadzaj transakcji finansowych i innych czynności, przy których musisz podać tzw. wrażliwe dane.
  5. Skonfiguruj ustawienia swojej prywatności w sieci. Upewnij się, że Twoje dziecko również potrafi strzec swojej prywatności online.

Dziecko na wakacjach

  1. Przed wyjazdem dziecka na samodzielny letni wypoczynek omów z nim wszystkie podane powyżej zasady.
  2. Porozmawiaj z nim również o tym, jak teraz korzysta z internetu, z jakimi sytuacjami może się spotkać i jakich rzeczy nie powinien robić. Koniecznie wytłumacz dlaczego. Zastanów się, jak możesz pomóc dziecku twórczo wykorzystać potencjał sieci do rozwijania jego zainteresowań, nauki i zabawy w czasie letniego wypoczynku. internet to przecież nie tylko gry i portale społecznościowe.
  3. Koniecznie omów z dzieckiem (na przykładach) zasady kontaktu z ludźmi poznanymi w sieci – możliwości jakie to daje, ale i potencjalne niebezpieczeństwa.
  4. Naucz swoje dziecko i sam przestrzegaj zasady: pomyśl, zanim wrzucisz. Z dzieckiem pozmawiaj o możliwych konsekwencjach nierozważnych zachowań w sieci. Upewnij się, czy jest ostrożne w zawieraniu internetowych znajomości, czy szanuje siebie, a także nie obraża innych użytkowników internetu. Przypomnij mu, że to co zamieszcza w sieci, zostaje tam na zawsze.
  5. Naucz swoje dziecko krytycznej postawy wobec treści, jakie znajduje w sieci. Nie wszystkie informacje dostępne w internecie są przecież prawdziwe.
  6. Uczul dziecko, by w sytuacji zagrożenia online poprosiło Ciebie lub inną zaufaną osobę dorosłą o pomoc.

Internauci mogą zgłaszać się do Dyżurnet.pl (strony kontaktowej NASK) zawsze, gdy natrafią w sieci na niepokojące treści. Można to zrobić anonimowo za pomocą formularza znajdującego się na stronie lub kontaktując się z zespołem telefonicznie dzwoniąc na numer 801 615 005 lub pisząc na adres [email protected].

Działający w instytucie badawczym Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) punkt kontaktowy Dyżurnet.pl należy do międzynarodowej sieci INHOPE, która zrzesza 51 zespołów interwencyjnych, działających w 45 krajach. Internauci mogą do nich anonimowo zgłaszać napotkane w sieci nadużycia. Zespoły te sprawdzają, czy doszło do przestępstwa i kierują sprawy do organów ścigania lub kontaktują się z administratorami serwisów. Przekazują też sobie wzajemnie informacje, co pozwala działać wtedy, gdy internauta napotyka szkodliwe lub nielegalne treści umieszczone na zagranicznym serwerze.

Zespół Dyżurnet.pl funkcjonuje od 2005 roku. W tym czasie przeanalizował ponad 60 tysięcy zgłoszeń przesłanych przez użytkowników Internetu, instytucji oraz innych zespołów reagujących.

Reklama
Reklama

Komentarze