Meta rezygnuje z reklam politycznych w Unii Europejskiej

Meta rezygnuje z reklam politycznych w UE. Powodem mają być ograniczające wymagania określone w nowym europejskim prawie dotyczącym przejrzystości cyfrowych kampanii wyborczych.
25 lipca br. Meta ogłosiła, że przestanie wyświetlać reklamy polityczne na swoich platformach w krajach Unii Europejskiej. Ograniczenia dotyczą treści promujących kwestie polityczne społeczne i wyborcze na Facebooku oraz Instagramie. Działania spowodowane są restrykcyjnymi przepisami, które Komisja Europejska ogłosiła w marcu 2024r. Rozporządzenie w sprawie przejrzystości i targetowania reklam politycznych stawia nowe wymagania dotyczące sposobu w jaki platformy internetowe dostarczają treści polityczne. Jak wskazuje Komisja, ma to przeciwdziałać manipulacji informacjami i zagranicznym ingerencjom w wybory.
„Rozporządzenie ułatwi obywatelom rozpoznawanie reklam politycznych, zrozumienie, kto je emituje, oraz sprawdzenie, czy otrzymali reklamę targetowaną, dzięki czemu będą mogli podejmować świadome decyzje. Zapewni również, że reklamy polityczne będą emitowane z pełnym poszanowaniem prawa do prywatności oraz że wolność opinii i wolność słowa będą chronione«’ – czytamy na stronie Komisji Europejskiej.
Czytaj też
Wysokie wymagania Unii Europejskiej problemem dla META
Aby reklamy polityczne były zgodne z nowym prawem europejskim będą musiały przestrzegać kilku zasad. Wśród nich wymóg etykiety transparentności – muszą one być widocznie oznaczone jako materiały polityczne i zawierać informacje o sponsorze czy wyborach lub referendum, których będą dotyczyć.
Ograniczone zostanie również targetowanie reklam, które może być realizowane na określonych warunkach. Dane wymagane do ukierunkowanych reklam, mogą być wykorzystywane tylko po wyraźnej zgodzie użytkownika.
Zostanie wprowadzony zakaz sponsorowania usług reklamowych podmiotom z innych państw na 3 miesiące przed wyborami w danym kraju.
Rozporządzenie już weszło w życie, ale większość przepisów nabiera mocy urzędowej dopiero w październiku 2025 r. Wraz z tą datą META przestanie świadczyć usługi reklamowe w zakresie kampanii politycznych.
Czytaj też
META rezygnuje z reklam politycznych
Jak wskazuje Financial Times, Meta stwierdziła, że nowe przepisy to „poważne wyzwanie operacyjne oraz niejasności prawne”, co jest jednym z powodów, które wpływają na decyzję firmy.
Ponadto Meta krytykuje Unię Europejską zwracając uwagę, że „ europejskie regulacje de facto usuwają popularne produkty i usługi z rynku, ograniczając wybór i konkurencję”.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
WYCIEKI DANYCH z firm. JAK ZAPOBIEGAĆ wynoszeniu danych przez pracowników?
Materiał sponsorowany