Wzrost o 30% publikowanych dezinformujących treści w serbskich tabloidach

12 lutego 2020, 13:03
go1B5Jv7o1Pk9THYbJAhANyeLwRM9AwU
fot. en.kremlin.ru
CyberDefence24
CyberDefence24

Wzrost o 35% treści o charakterze dezinformacyjnym odnotowali fact checkerzy z platformy Raskrikavanje w serbskich tabloidach. Badanie miało na celu porównanie roku 2018 z 2019. Artykuły przygotowywane były na podstawie "anonimowych źródeł" czy nieweryfikowalnych danych oraz często pomijano w nich kluczowe fakty, które mogły wpłynąć na postrzeganie przez odbiorców określonej sprawy.

Analizie poddano 4 tabloidy na których odnotowano 945 dezinformujących artykułów w 2019 roku o największym nakładzie. W 2018 roku badaniu poddano 3 tabloidy w których znaleziono 700 artykułów tego typu. Różnica w ilości badanych tabloidów wynika z faktu, że jeden z niepoddanych badaniu w 2018, na początku roku zmienił właściciela dołączając do niechlubnych publikatorów prorosyjskich, zmanipulowanych treści.

Zmanipulowane treści publikowane za pośrednictwem tych mediów odnosiły się głównie do opozycji, natomiast treści odnośnie prezydenta Serbii Aleksandra Vucica oraz Władimira Putina (tu mi czegoś brakuje, zdanie się urywa) były jednoznacznie pozytywnie. Skupiono się również na przedstawianiu międzynarodowych graczy – liderów Albańskich, Kosowskich oraz NATO jako  „wrogów" a artykuły odnoszące się do nich często były tendencyjne. Przywódcy regularnie byli oskarżani o prowadzenie wojen informacyjnych oraz planowanie ataków na Vucica.

Weryfikatorzy faktów odnotowali również, że często wiadomości publikowano na podstawie anonimowych źródeł, celowo pomijano fakty w artykułach lub powoływano się na dane, które ciężko było zweryfikować.

Zdaniem Raskrikavanje -  serbskiej platformy weryfikującej – tabloidy te często otrzymują współfinansowanie z publicznych pieniędzy, pomimo, że regularnie naruszają Kodeks Serbskich Dziennikarzy.

CyberDefence24
CyberDefence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 0
No results found.