Reklama

Technologie

Polska wyznacza trendy w otwieraniu danych. „Jesteśmy wzorem dla innych"

Autor. Fot. Joshua Golde/unsplash.com

Celem raportu „Open Data Maturity” jest ocenienie postępów i poziomu dojrzałości krajów europejskich w obszarze otwierania danych publicznych. Od 4 lat nasz kraj regularnie pnie się do góry w rankingu, zajmując coraz lepsze pozycje. Nie inaczej było i tym razem. Komisja Europejska ponownie doceniła wysiłki Polski, która awansowała o kolejne dwa miejsca.

„Najpierw z grupy obserwatorów przeszliśmy do >>fast trackers<<, czyli szybko awansujących. W grudniu 2020 r. dołączyliśmy do grupy siedmiu liderów - >>trend setters<<, zajmując miejsce 6. Dziś jesteśmy już bardzo blisko podium plasując się na 4. pozycji. Przed nami są tylko Francja, Irlandia i Hiszpania" - wskazuje w komunikacie KPRM, opisując awanse naszego kraju w rakingu.

Do sprawy odniósł się Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w kancelarii premiera (który odpowiada za program otwierania danych), podkreślając, że jako kraj „stawiamy sobie bardzo ambitne wyzwania w zakresie otwartych danych i konsekwentnie je realizujemy". Jak dodaje: „Jako liderzy jesteśmy wzorem dla innych państw, jak skutecznie otwierać dane".

Postęp w porównaniu z 2020 r.

Wśród państw znajdujących się w czołówce zestawienia najlepszy wynik uzyskała Francja (98 proc.), co pozwoliło jej objąć prowadzenie. W dalszej kolejności z wynikiem 95 proc. znalazły się Irlandia, Hiszpania i Polska. Z kolei Estonia odnotowała 94 proc. Taką samą zdobyczą może się pochwalić Ukraina, która tym samym po raz pierwszy weszła do klastra trendsetterów. Wszystkie z wymienionych państw osiągnęły lepsze rezultaty niż w ubiegłym roku.

Nasz kraj okazał się jednak najlepszy w kategorii impact, w której badano wpływ otwartych danych na wybrane aspekty życia społecznego i gospodarczego. Polska otrzymała w niej 100 proc. punktów.

„Wysoko oceniono również dojrzałość naszego portalu z otwartymi danymi - dane.gov.pl. W tej kategorii zajęliśmy miejsce drugie i dostaliśmy 97 proc. punktów. Plasuje nas to zaraz za zwycięską Francją z jej wynikiem 98 proc.. Znacznie poprawiliśmy też nasze notowania w obszarze jakości danych, przeskakując z miejsca 18 na 9. To dokonały wynik" - podkreśla minister Adam Andruszkiewicz.

Co więcej, w raporcie zwrócono uwagę, że nasz kraj wykazał najwyższy ruch wychodzący z portalu przy wykorzystaniu API. W przypadku Polski, Luksemburga i Danii przynajmniej połowa ruchu na portalach wynika z samego wykorzystania API. 

Dobre, bo polskie

„Open Data Maturity" wskazuje także na przykłady dobrych praktyk płynących z Polski. Mówi o np. mechnizmie służącym do koordynacji i monitorowania polityki otwartych danych, nowym Programie Otwartych Danych na lata 2020-2027, a także badaniu wykorzystania danych wśród przedsiębiorców. Uwagę autorów raportu przykuły również kursy Akademii Otwartych Danych oraz cykliczna (coroczna) konferencja „The future is data. Przyszłość to dane".

„Konsekwentnie budujemy ekosystem otwierania danych, opierając go na trzech filarach: regulacyjnym, technicznym oraz organizacyjno-instytucjonalnym. To dzięki zaangażowaniu pełnomocników ds. otwartości danych w ministerstwach, GUS i KPRM możliwe jest efektywne wdrażanie otwartości w administracji rządowej, a portal dane.gov.pl staje się istotną kopalnią danych" - tłumaczy Anna Gos, pełnomocnik ds. otwartości danych w KPRM.

Kancelaria premiera zachęca do korzystania z otwartych danych, wskazując, że dostęp do nich oraz możliwość ich ponownego wykorzystania to szansa dla rozwoju innowacji. „Na portalu dane.gov.pl mamy dziś 424 API do dowolnego wykorzystywania w biznesie. Zasoby portalu są stale aktualizowane, a ich liczba wciąż rośnie" - podkreśla KPRM.

Chcemy być także bliżej Państwa -- czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać -- zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

Reklama
Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany
Reklama