Reklama

Technologie

Nowa usługa w mObywatelu. Ułatwi składanie podpisów

W mObywatelu pojawiła się nowa aktualizacja związana z usługą podpisu elektronicznego. Kto może z niej skorzystać i co jest wymagane do jej wykorzystania?
W mObywatelu pojawiła się nowa aktualizacja związana z usługą podpisu elektronicznego. Kto może z niej skorzystać i co jest wymagane do jej wykorzystania?
Autor. Pexels/Pixabay

W aplikacji mObywatel udostępniono funkcję umożliwiającą podpisywanie dokumentów. Usługa wymaga telefonu posiadającego moduł NFC, zaś dokumenty muszą być w formacie PDF. Konieczne jest również posiadanie dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.

Rozwój elektronicznej obsługi dokumentów w administracji publicznej oraz poza nią postępuje. W zeszłym roku opisywaliśmy na łamach CyberDefence24 unijny koncept cyfrowych dokumentów tożsamości; ich integracja z mObywatelem miała być przedmiotem analiz w Polsce. Sama aplikacja może zostać rozbudowana dzięki 190 mln zł, które przydzieliło Centrum Projektów Polska Cyfrowa.

    Reklama

    Podpis do kontaktu z administracją publiczną

    We wtorek mObywatel otrzymał nową aktualizację. Jak poinformowało Ministerstwo Cyfryzacjiw aplikacji pojawiła się usługa „Podpisz dokument”. Jak wskazuje sama nazwa, umożliwia sygnowanie pism przy pomocy podpisu elektronicznego.

    Do jego złożenia nie wystarczy jednak jedynie aplikacja. Osoba chcąca skorzystać z nowej usługi musi posiadać telefon z modułem NFC oraz dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Potrzebny jest również aktywny certyfikat podpisu osobistego, a także tzw. PIN2 – sześciocyfrowy kod PIN. Dokument musi być z kolei w formacie PDF i ważyć nie więcej niż 10 MB.

      Reklama

      Jedna aplikacja zamiast dwóch

      Do tej pory do podpisywania dokumentów potrzebne było posiadanie eDO App; aktualizacja mObywatela eliminuje zatem konieczność instalacji dodatkowej aplikacji. Cały proces rozpoczyna się od dodania dokumentu do podpisu, a następnie wprowadzenia 6-cyfrowego nr CAN e-Dowodu i wspomnianego PIN-u.

      Po wpisaniu obu kodów, do tylnej ściany telefonu należy przyłożyć e-Dowód w celu złożenia podpisu osobistego na dokumencie. Po uzyskaniu potwierdzenia, że wszystko przebiegło pomyślnie, konieczne jest zapisanie pliku w pamięci telefonu (dzieje się to automatycznie w systemie iOS).

      Jak zaznacza Ministerstwo Cyfryzacji, dokument z podpisem osobistym z e-Dowodu jest ważny w każdym przypadku przekazania go do dowolnej jednostki administracji publicznej. Inne podmioty – przykładowo, prywatne firmy - będą go honorować tylko przy wcześniejszym uzgodnieniu przez strony takiego faktu.

        /PM

        Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

        Reklama
        Reklama

        Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?

        Materiał sponsorowany

        Komentarze

          Reklama