Technologie
Nowa usługa w mObywatelu. Ułatwi składanie podpisów

Autor. Pexels/Pixabay
W aplikacji mObywatel udostępniono funkcję umożliwiającą podpisywanie dokumentów. Usługa wymaga telefonu posiadającego moduł NFC, zaś dokumenty muszą być w formacie PDF. Konieczne jest również posiadanie dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
Rozwój elektronicznej obsługi dokumentów w administracji publicznej oraz poza nią postępuje. W zeszłym roku opisywaliśmy na łamach CyberDefence24 unijny koncept cyfrowych dokumentów tożsamości; ich integracja z mObywatelem miała być przedmiotem analiz w Polsce. Sama aplikacja może zostać rozbudowana dzięki 190 mln zł, które przydzieliło Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
Podpis do kontaktu z administracją publiczną
We wtorek mObywatel otrzymał nową aktualizację. Jak poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji, w aplikacji pojawiła się usługa „Podpisz dokument”. Jak wskazuje sama nazwa, umożliwia sygnowanie pism przy pomocy podpisu elektronicznego.
Do jego złożenia nie wystarczy jednak jedynie aplikacja. Osoba chcąca skorzystać z nowej usługi musi posiadać telefon z modułem NFC oraz dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Potrzebny jest również aktywny certyfikat podpisu osobistego, a także tzw. PIN2 – sześciocyfrowy kod PIN. Dokument musi być z kolei w formacie PDF i ważyć nie więcej niż 10 MB.
Jedna aplikacja zamiast dwóch
Do tej pory do podpisywania dokumentów potrzebne było posiadanie eDO App; aktualizacja mObywatela eliminuje zatem konieczność instalacji dodatkowej aplikacji. Cały proces rozpoczyna się od dodania dokumentu do podpisu, a następnie wprowadzenia 6-cyfrowego nr CAN e-Dowodu i wspomnianego PIN-u.
Po wpisaniu obu kodów, do tylnej ściany telefonu należy przyłożyć e-Dowód w celu złożenia podpisu osobistego na dokumencie. Po uzyskaniu potwierdzenia, że wszystko przebiegło pomyślnie, konieczne jest zapisanie pliku w pamięci telefonu (dzieje się to automatycznie w systemie iOS).
Jak zaznacza Ministerstwo Cyfryzacji, dokument z podpisem osobistym z e-Dowodu jest ważny w każdym przypadku przekazania go do dowolnej jednostki administracji publicznej. Inne podmioty – przykładowo, prywatne firmy - będą go honorować tylko przy wcześniejszym uzgodnieniu przez strony takiego faktu.
/PM
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].
Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?
Materiał sponsorowany