Technologie
#CyberMagazyn: Apple Muzeum Polska. Poznaj historię i sprzęt firmy
Apple Muzeum Polska mieści się w Warszawie przy ulicy Żelaznej 51/53. W tymże miejscu możemy cofnąć się do początków i prześledzić historię znanej na całym świecie firmy.
Już na wstępie obsługa proponuje nam formę zwiedzania, którą jest korzystanie z przygotowanych materiałów audio. Przygodę rozpoczynamy od połączenia się z siecią lokalu, co umożliwi nam dalsze skanowanie kodów QR, znajdujących się przy określonych sekcjach/gablotach.
To doskonałe rozwiązanie, gdyż dla wielu czytanie zamieszczonych informacji może nie być dogodnym sposobem na poznanie historii firmy. Ta forma poznania miejsca umożliwia nam zwiedzanie z lektorem, co również nadaje klimat "odkrywania" kolejnych technologicznych eksponatów. Dlatego warto już na wstępie zaznaczyć, iż dobrym pomysłem jest zaopatrzenie się w słuchawki.
Czytaj też
Krótko o tym, co możemy zobaczyć
Krótko, ponieważ materiał ten nie powstał w celu przedstawienia w sposób wyczerpujący tego, co może zobaczyć zwiedzający. Artykuł ten jest swego rodzaju opinią oraz propozycją na aktywne spędzenie wolnego czasu.
Pierwszą wystawą, która przykuwa wzrok zwiedzającego jest część opisująca - jak już można się domyśleć - początki firmy, historię jej założycieli i pierwszych pracowników. Widzimy tablicę z najważniejszymi datami oraz informacje dotyczące tamtejszych wydarzeń.
Między innymi na wstępie dowiadujemy się, że: Apple Computer CO. powstało 1 kwietnia 1976 roku, założycielami byli Steve Jobs, Steve Wozniak oraz przedsiębiorca Ronald Wayne. Pierwszymi pracownikami byli Bill Fernandez oraz Daniel Kottke, który własnoręcznie lutował płyty Apple-1. Natomiast pierwsza prezentacja publiczna odbyła się w Homebrew Computer Club w maju 1976 roku.
W tejże sekcji znajduje się gablota “garażu”, gdzie dane jest nam również poznanie pochodzenia nazwy oraz - zmieniającego się z czasem - logo Apple. Naszym oczom ukazuje się Apple-1, Sony TV115 i ich specyfikacje, ale również stare zdjęcie założycieli.
Nazwa sekcji nawiązuje do miejsca, w którym powstał Apple-1. Początki firmy nie były łatwe, jakby mogło się to niektórym wydawać. Steve Jobs był zmuszony do sprzedaży swojego pierwszego samochodu, aby zyskać środki na projekt.
Przechodząc w głąb muzeum, poznajemy innowacyjne - w tamtym okresie - rozwiązania. Sporej części eksponatów można użyć, zagrać w stare gry lub zostawić kilka słów od siebie w muzealnym notatniku, gdzie znajdują się wpisy ludzi z całego świata.
Zdradzę także, że na końcu wystawy znajdziecie ciekawe pomieszczenie, które na pewno przyciągnie waszą uwagę. Być może tym samym zostaniecie w muzeum na dłużej, niż mogłoby się wydawać. Galerię zdjęć z wizyty można zobaczyć poniżej:
Czytaj też
Apple dziś
Dawniej Apple zaskakiwało swoich klientów coraz to nowszymi rozwiązaniami i unikatowym designem, a także jakością użytych materiałów. Duży wpływ na rozwój i popularność firmy miały także reklamy. Kupujący od początku mieli czuć, że nabywają "wyjątkowy" przedmiot.
W ślad za firmą zawsze podążały kontrowersje - jest tak również obecnie. Coraz to więcej osób krytykuje dziś tego technologicznego giganta za między innymi wygórowane ceny czy de facto zmuszanie użytkownika do dokupienia akcesoriów, które nie są zapewnione w zestawie wraz ze smartfonem.
Premiery iPhone'ów odbywają się corocznie we wrześniu, podczas gdy konkurencyjne firmy z Azji proponują znacznie większą liczbę nowości. W ten sposób na urządzenia od Apple czekamy cały rok i często - moim zdaniem - premiery te to "nadrobienie zaległości" względem rywali. Natomiast klienci skarżą się, że z roku na rok można zauważyć coraz mniej zmian względem poprzedników, a opłacalne - starsze modele - znikają z oryginalnej strony producenta.
Sprzęt Apple był także utożsamiany z cyberbezpieczeństwem, jednak ostatnio - na podstawie docierających do nas informacji - ( wykorzystanie luki bezpieczeństwa do śledzenia Pegasusem - red. ) sprawia, że przestajemy postrzegać tę firmę w tak jasny sposób. Rozwiązanie "Lockdown Mode" - niwelujące ten problem zostało wdrożone wraz z iOS 16, iPadOS 16 i macOS Ventura, jednak historia ta stanowi rysę na wizerunku producenta.
Osobiście uważam, iż Apple daje nam solidne rozwiązania. Jednak po wizycie w Muzeum Apple Polska odnoszę wrażenie, iż dawniej firma mogła rzeczywiście określać się mianem trendsettera. Dziś już tak nie jest.
Czytaj też
Autorka: Ewelina Jaszczuk
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].