Reklama

Technologie

Badania UKE: Wiek szkolny to czas na komórkę i internet

Najczęściej dzieci zaczynają korzystać z sieci i telefonu w wieku 7-8 lat, a 62,3 proc. rodziców deklaruje, że stosuje kontrolę rodzicielską dotyczącą korzystania przez swoje pociechy z dostępu do internetu - wynika z najnowszych badań konsumenckich przeprowadzonych wśród dzieci, ich rodziców i nauczycieli, opublikowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Reklama

Raport UKE pokazuje w jaki sposób najmłodsi korzystają z usług telekomunikacyjnych. Prawie połowa dzieci zaczyna używać telefonu komórkowego w wieku 7-8 lat  (46,8 proc.). Niemal każde z nich ma telefon typu smartfon (97,7 proc.). Zazwyczaj urządzenie jest wybierane przez rodziców i to przede wszystkim oni decydują o wyborze oferty komórkowej (79,1 proc.). Podobnie, jak w roku ubiegłym niemal połowa rodziców przyznała, że wydaje na korzystanie z telefonu przez swoje dzieci od 21 do 30 zł (48,5 proc.)

Reklama

Czytaj też

Reklama

Dodatkowo, blisko 57,8 proc. rodziców wskazało, że dzieci samodzielnie instalują sobie aplikacje na telefon. Podobny odsetek dzieci zaznaczył, że instaluje sobie aplikacje (57,4 proc.). Około 41 proc. rodziców przyznaje, że ich pociechy wiedzą, jak zrobić zakupy przez aplikacje mobilne.

Dzieci w sieci

Jeśli chodzi o internet, to najczęściej dzieci zaczynają korzystać z niego w wieku 7-8 lat (36,2 proc.), nieco rzadziej jest to 5-6 lat (27,6 proc.) Zdecydowana większość z nich (88,8 proc.) korzysta z sieci także poza edukacją online.

62,3 proc. badanych rodziców deklaruje, że stosuje kontrolę rodzicielską w kontekście korzystania przez ich dziecko z internetu. Do trzech najczęstszych zagrożeń i niebezpiecznych zachowań, które mogą wynikać z korzystania z sieci przez najmłodszych, opiekunowie zaliczają: uzależnienie, kontakt z nieznajomymi (nieznajomy może nie być osobą, za którą się podaje), kontakt z nieodpowiednimi treściami takimi, jak: pornografia, przemoc, rasizm (odpowiednio 38,2, 37,8 i 37,4 proc). Ok. 90 proc. rodziców słyszało o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Nie wspominają natomiast o [ cyberprzemocy, zjawisku, które się nasila w sieci. ](https://cyberdefence24.pl/bezpieczenstwo-informacyjne/cyfryzacja-kprm-pandemia-wzmogla-cyberprzemoc-wsrod-dzieci)

Pandemia. Jak korzystamy z usług telekomunikacyjnych?

Blisko 53,2 proc. rodziców zaznaczyło, że zapotrzebowanie na usługi telekomunikacyjne podczas pandemii wzrosło. Rozważając usługi, z których dzieci najczęściej korzystały podczas pandemii, najwięcej pociech (40,5 proc.) i rodziców wskazało (45,6 proc.) na połączenia głosowe. Dzieci podkreśliły, że drugą najczęstszą aktywnością było granie w gry (39,9 proc.). Blisko 43 proc. rodziców stwierdziło, że granie było jedną z aktywności, którą ich podopieczni podejmowali najczęściej.

Czytaj też

W ocenie rodziców, rola usług telekomunikacyjnych w życiu dzieci nieco się zmieniła. Blisko 75,4 proc. respondentów wskazało, że usługi telekomunikacyjne były ważne w życiu codziennym przed pandemią. Badani, zapytani o ich rolę w życiu dzieci podczas pandemii zaznaczyli, że są one ważne dla 86,4 proc. Okres pandemii miał niewielki wpływ na wybór usług internetu przez rodziców (14,6 proc. dla internetu stacjonarnego; 12,8 proc. dla internetu mobilnego).

JR/ na podst. inf.prasowej

Chcemy być także bliżej Państwa - czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać - zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

  • UKE
Reklama

Komentarze

    Reklama