Wyeliminowanie problemów związanych z interoperacyjnością jest możliwe. Dużą rolę odgrywa tu system MCPTT, którego funkcjonowanie może istotnie pomóc służbom. Na wielu polach.
Artykuł sponsorowany
Funkcja MCPTT (ang. Mission Critical Push-to-Talk) dostępna w smartfonach, w niedalekiej przyszłości powinna stanowić o uzupełnieniu stosowanych obecnie radiotelefonów, a docelowo powinna je z powodzeniem zastąpić. Zmiana powinna przynieść m.in. obniżenie kosztów eksploatacji.
Czytaj też
Interoperacyjność służb
Wykorzystywanie odpowiednio trwałych smartfonów obsługujących standard MCPTT powinno być korzystne dla służb. Z jednej strony mogą one nadal korzystać z zalet tradycyjnych systemów radiowych, a z drugiej mają możliwość wykorzystywać atuty wynikające z istnienia sieci szerokopasmowych i technologii LTE. Co istotne, to wszystko może działać w ramach jednego urządzenia.
Dzięki połączeniu systemu MCPTT i inteligentnych urządzeń mobilnych pojawi się szansa na wyeliminowanie problemów z interoperacyjnością poszczególnych sieci radiowych, a jej poziom będzie przypominać bardziej ten, jakim cieszą się obywatele bez problemów wysyłający wiadomości tekstowe do rodziny i znajomych.
Samsung Galaxy Xcover FieldPro sprawia, że służby ratunkowe mogą używać umieszczonego w smartfonie przycisku „Push-to-Talk", po to by korzystać z MCPTT identycznie, jak w przypadku tradycyjnego radiotelefonu. Z kolei aparat XCover FieldPro – wyposażony w przycisk „ranny ratownik" pozwala na nawiązanie komunikacji w trybie natychmiastowym.
Kolejnym atutem wymienionych rozwiązań jest ich prostota – to dzięki niej intensywne i czasochłonne szkolenia nie są tu potrzebne, a przedstawiciele służb bez większych problemów są w stanie je wcielić w codzienną pracę.
Dlaczego przejście na technologię MCPTT ma sens?
Ratownicy zyskają możliwość bezpiecznego przesyłania wiadomości tekstowych, filmików, zdjęć, plików, wiadomości e-mail i komunikatów głosowych MCPTT za pomocą zaprojektowanego od podstaw, wytrzymałego smartfona. Dzięki niemu możliwe stanie się realizowanie wszystkich niezbędnych w działaniach służb ratowniczych funkcji (CAD, RMS, itp.) w sposób zdalny, w terenie.
Warto też dodać, że wykorzystanie mocy obliczeniowej smartfonów może sprawić, że poszczególne służby zmniejszą liczbę punktów końcowych w swoich systemach. To z kolei sprawi, że zredukowany zostanie poziom obciążenia związanego z ich utrzymywaniem. Co istotne, obniży się także ryzyko wycieku danych.
Obecnie znajdujemy się w pewnego rodzaju fazie przejściowej. Wynika to z tego, że służby na ten moment będą korzystać zarówno z systemów LMR, jak i MCPTT. Docelowo te pierwsze mają być stopniowo wycofywane.
Dodatkowe zalety
Co jeszcze da możliwość wykorzystania MCPTT jako dostępnej sieci równoległej, wspieranej przez tradycyjne komunikaty głosowe przesyłane za pomocą LMR?
- dane lokalizacyjne poszczególnych ratowników w miejscu prowadzenia akcji, które przyczynią się do poprawy ich bezpieczeństwa;
- bezpieczną i kompatybilną sieć do prowadzenia komunikacji głosowej;
- awaryjne przyciski;
To wszystko ma sprawić, że ratownicy korzystając z nowych narzędzi technologicznych nadal będą mogli skutecznie wykonywać swoją pracę, w sposób podobny do tego, z którego przez lata korzystali przy okazji radiotelefonów LMR.
Wytyczne dotyczące wdrożenia technologii MCPTT przez służby ratownicze
Proces skutecznego wdrożenia MCPTT musi być podzielony na etapy, które muszą być realizowane w sposób stopniowy. Wdrożenie nowych technologii powinno być w pierwszej kolejności przeprowadzone wśród kadry kierowniczej.
Z kolei jednym z pierwszych elementów wspomnianego wdrażania może być zidentyfikowanie przez agencje bezpieczeństwa publicznego potrzeb całego personelu, które związane są łącznością mobilną. Myśląc o wyposażeniu pracowników w służbowy smartfon, obsługujący technologię MCPTT, trzeba też ocenić czy konieczne jest posiadanie innych urządzeń sieciowych.
W tym wszystkim nie można zapominać o stworzeniu odpowiednich dokumentów, które pozwolą usystematyzować pracę i sprawić, że poszczególne działania będą bardziej zrozumiałe. Chodzi tu chociażby o druk prostej instrukcji obsługi czy stworzenie ścieżki zgłaszania problemów.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].