Social media
Rosyjska operacja Cyber Front Z nieefektywna? Tak twierdzi Meta
Rosyjska operacja informacyjna Cyber Front Z, którą ujawniono zaledwie kilka dni po napaści Rosji na Ukrainę 24 lutego tego roku, w przeważającej mierze okazała się nieefektywna, niezorganizowana i zdecydowanie nie była przykładem pracy zespołowej – uważają analitycy koncernu Meta.
W opublikowanym niedawno przez koncern Meta (Facebook) kwartalnym raporcie nt. zagrożeń stwierdzono, że Cyber Front Z to „kiepsko zrealizowana, koordynowana publicznie za pomocą kanału na Telegramie, próba stworeznia wrażenia, że poparcie dla rosyjskiej inwazji w internecie ma swoje podłoże w mediach społecznościowych. Wykorzystano do tekgo fałszywe profile zamieszczające prorosyjskie komentarze, czy też treści influencerów lub mediów" – napisano w opracowaniu.
Cyber Front Z wykryto w marcu
Rosyjską operację informacyjną Cyber Front Z wykryto w marcu tego roku po tym, jak grupę trolli związaną z jej działalnością ujawniła rosyjska organizacja medialna Fontanka. Stało się to zaledwie 10 dni po „naborze", jaki prowadzono w sieci do tej grupy.
W związku z Cyber Front Z koncern Meta usunął 45 kont na Facebooku, a także ponad 1 tys. kont na Instagramie.
Dezinformacja i operacje informacyjne to nie tylko Rosja
W raporcie Mety wskazano również na obecność innych operacji informacyjnych w przestrzeni wirtualnej, które miały związek m.in. z wyborami prezydenckimi na Filipinach. W działaniach tych wykorzystywano grupy kont, których celem było nękanie określonych osób czy zbiorowości. Liczby profili wykorzystywanych w tych działaniach można liczyć w dziesiątkach tysięcy – wynika z raportu Mety.
Czytaj też
Grupy działające w ramach operacji informacyjnych coraz częściej wykorzystują w swoich aktywnościach publicznie dostępne narzędzia, co zdaniem firmy sprawia, że jednocześnie łatwiej i trudniej jest przypisać ich aktywność konkretnym sponsorom.
W przypadku rosyjskiej operacji Cyber Front Z, grupa pozostaje aktywna na Telegramie, a jej kanał subskrybuje ponad 110 tys. odbiorców.
Według Mety, grupa powiązana jest ze słynną petersburską farmą trolli, Internet Research Agency (IRA), która angażowała się w działania dezinformacyjne na Facebooku przed wyborami prezydenckimi w USA z 2016 roku.
Jak ewoluują rosyjskie taktyki dezinformacyjne?
Meta podkreśla, że choć działania w ramach operacji informacyjnej Cyber Front Z nie były szczególnie wyszukane, to taktyki wykorzystywane przez IRA z biegiem czasu ewoluowały.
Czytaj też
W przeszłości petersburska farma trolli opierała swoje działania przede wszystkim na wykorzystywaniu masowo tworzonych „legionów" fałszywych kont. W analizowanej operacji, którą wykryto krótko po rosyjskiej inwazji, stworzono mniejszą liczbę profili, które uwiarygodniono i które istniały na więcej niż jednej platformie. Próbowano też wykorzystać nieświadomych zagrożenia dziennikarzy, którzy mieli być zachęcani m.in. do współpracy z nieistniejącymi redakcjami lub organizacjami pozarządowymi.
Grupa jednak nie odniosła większego sukcesu, a Meta ocenia, że Cyber Front Z markował zaangażowanie w swoje działania, aby przekonać o własnej skuteczności swoich mocodawców lub donorów.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].