Reklama

Social media

Kryzysy w sieci. W 2023 zagrożeniem fake newsy, fale negatywnych komentarzy i trolling

fake news
Autor. Jorge Franganillo/Flickr/CC BY 2.0

Fake newsy, fale negatywnych komentarzy i trolling – to w 2023 roku będą największe zagrożenia w sieci, które mogą wywołać kryzys. Internet będzie w tym roku jednym z trzech głównych źródeł kryzysów dla firm, instytucji i osób publicznych – zaraz po problemach gospodarczych, tych wynikających z inflacji oraz negatywnym wpływie polityki na działalność różnych organizacji.

Reklama

Badanie zrealizowano w ramach panelu eksperckiego Kryzysometr przez warszawską agencję public relations Alert Media Communications w ramach jego szóstej edycji. Przerowadzono je wśród ponad stu wysokiej klasy specjalistów PR.

Reklama

Kryzysy online zostały wskazane jako drugie największe źródło wpadek wizerunkowych (47 proc.), po problemach ekonomicznych wynikających z inflacji i przed polityką. Menedżerowie public relations są natomiast znacznie mniej zaniepokojeni zagrożeniami w sieci (24 proc.).

Czytaj też

Fake newsy jako źródło zagrożenia

Na pierwszym miejscu najbardziej prawdopodobnych źródeł kryzysów online są fake newsy - takie zdanie ma ponad połowa respondentów (51 proc.). To stała tendencja, utrzymująca się od kilku lat - fake newsy znajdują się w "czołówce" obaw.

Reklama

„Praktycy PR tworzący panel ekspercki Kryzysometru nie bez powodu wskazują na fake newsy jako największe zagrożenie. To bowiem problem realnie wywołujący kryzysy różnej skali, a zwłaszcza mniejszej, ale liczniej występującej, takiej jak mikrokryzysy. Z naszych corocznych badań, obserwacji przebiegających w Polsce kryzysów oraz bieżącej praktyki serwisu kryzysowego świadczonego dla Klientów widzimy, że problem fake newsów narasta. Tu ogromnie sprzyjające warunki do powstawiania całych wylęgarni fake newsów i fałszowania rzeczywistości stworzyły historycznie pandemia i wojna w Ukrainie, a jeszcze wcześniej fatalne standardy uprawiania polityki stworzone przez Donalda Trumpa, niestety podziwianego na całym świecie za skuteczność medialną.” – komentuje Adam Łaszyn, CEO Alert Media Communications.

Jego zdaniem największym problemem jest jednak fakt, że „rośnie zjawisko fake newsów w mediach tradycyjnych. (...) Jeśli fałszowanie rzeczywistości realizowane jest przed duże, zadomowione społecznie redakcje, to ich wpływ jest dewastujący. Najgorzej, gdy owe narracyjne fałsze są podstawową polityką dużozasięgowych redakcji lub stacji, np. służących ośrodkom władzy. Jak ogromne spustoszenie społeczne może to wywołać, widzimy np. w Rosji, gdzie de facto duża część społeczeństwa żyje w wirtualnej rzeczywistości tworzonej przez tamtejsze media” - stwierdza.

Negatywne komentarze i trolling

Na drugim miejscu w rankingu internetowych obaw znalazły się fale negatywnych komentarzy lub opinii użytkowników/konsumentów. Stwierdziło tak 45 proc. respondentów.

Czołówkę zamyka trolling, czyli zorganizowane akcje hejtu i dezinformacji, wskazane przez 31 proc. ankietowanych.

Czytaj też

Cyberataki i wycieki danych

W dalszej kolejności jako źródło kryzysów eksperci panelu wskazali cyberataki (26 proc.) i wycieki danych (25 proc. - to spadek 14 p.p. w porównaniu do poprzedniego roku).

„Trend największych obaw wynikający z kolejnych badań Kryzysometru wskazuje, że na skali strachu rosną cyberzagrożenia. Jest po prostu coraz większa skala występowania, a więc i świadomości tego typu zagrożeń. Coraz częściej firmy i instytucje realnie doświadczają różnych ataków – tu statystyki rosną nieubłagalnie, a z nimi ryzyko wizerunkowe” – podsumowuje Beata Łaszyn, wiceprezeska Alert Media Communications.

Czytaj też

Hejt i nieumiejętne korzystanie z social mediów

Wysoko na liście obaw dotyczących korzystania z sieci wciąż znajdują się hejt (21 roc.) i możliwe kryzysy wywołane przez nieumiejętne korzystanie z mediów społecznościowych przez pracowników organizacji (wskazała tak co piąta osoba - 21 proc.).

Badanie zrealizowano w ramach panelu eksperckiego Kryzysometr przez warszawską agencję public relations Alert Media Communications
Badanie zrealizowano w ramach panelu eksperckiego Kryzysometr przez warszawską agencję public relations Alert Media Communications
Autor. materiały prasowe

Panel ekspercki badania Kryzysometr 2022/2023 został przeprowadzony przez agencję Alert Media Communications na przełomie listopada i grudnia 2022 roku. Wzięło w nim udział 102 rzeczników, dyrektorów i managerów PR z polskich firm, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze