Social media

Coraz więcej nastolatków nie wylogowuje się ze świata social mediów

Fot. Creative Christians / Unsplash

Coraz więcej nastolatków żyje w nieustannym podłączeniu do mediów społecznościowych. Ich liczba niemal podwoiła się z 24 proc. w latach 2014-2015 do poziomu 46 proc. obecnie – wynika z najnowszych badań Pew Research Center.

Pew Research Center od wielu lat zajmuje się badaniem wpływu, jaki internet wywiera na życie społeczne oraz sposoby konsumpcji np. mediów.

W przeprowadzonej w latach 2014-2015 ankiecie udział nastolatków w wieku od 13 do 17 lat, którzy zadeklarowali, że „niemal nieustannie" przebywają w mediach społecznościowych wynosił 24 proc. Dziś to 46 proc. – zwracają uwagę autorzy badania. Jak podkreślają, wśród mniejszości etnicznych liczba nastolatków, którzy praktycznie nie wylogowują się z social mediów, jest jeszcze wyższa i osiąga poziom 55 proc.

Niewylogowani

Według ponad połowy (54 proc.) nastolatków, wylogowanie się z mediów społecznościowych i „odstawienie ich" jest bardzo trudne. W szczególności deklarują tak osoby w wieku od 15 do 17 lat. To właśnie ich życie towarzyskie i rozrywkowe koncentruje się wokół platform mediów społecznościowych najmocniej, znacznie bardziej niż w przypadku młodszych respondentów.

Czytaj też

Dlaczego ciągła obecność w mediach społecznościowych staje się coraz częstszym zjawiskiem wśród młodych ludzi?

Według Pew, wpływ ma na to przede wszystkim upowszechnienie smartfonów, których dostępność od 2014 roku znacznie wzrosła. Na rynku pojawiło się dużo więcej zróżnicowanych cenowo urządzeń, a wraz z obecnością budżetowych marek smartfon z dostępem do internetu i popularnych aplikacji przestał być luksusem.

Z ankiety wynika, że 95 proc. nastolatków w wieku od 13 do 17 lat ma dostęp do własnego smartfona. To wzrost o 22 proc. od czasu przeprowadzenia poprzedniej edycji badania w latach 2014-2015.

Czytaj też

Co ciekawe, od tamtego czasu nieznacznie zmieniły się dane dotyczące liczby nastolatków posiadających dostęp do własnego laptopa lub komputera stacjonarnego – nadal oscyluje on w granicach 90 proc. – oraz konsol gamingowych (80 proc.).

Amerykańskie nastolatki kochają YouTube'a

YouTube jest platformą, z której korzysta najwięcej amerykańskich nastolatków. Serwis ten regularnie odwiedza aż 95 proc. z nich, a 19 proc. twierdzi, że filmy tam zamieszczane ogląda „niemal nieustannie".

Dla porównania, z największego wciąż serwisu społecznościowego na świecie, czyli z należącego do Mety Facebooka, korzysta obecnie 32 proc. nastolatków. Jeszcze w latach 2014-2015 było to 71 proc. „Niemal nieustannie" z Facebooka korzysta jedynie 2 proc. nastolatków.

... oraz chińskiego TikToka

67 proc. ankietowanych nastolatków korzysta z TikToka, a 16 proc. zadeklarowało, że aplikacja ta jest niemal nieustannie obecna w ich życiu.

Z Instagrama i Snapchata korzysta ok. 60 proc. ankietowanych. Z Twittera – jedynie 23 proc., czyli mniej, niż w poprzedniej edycji ankiety – w latach 2014-2015 z platformy tej korzystało 33 proc. badanych w tej grupie wiekowej.

Czytaj też

Serwis Cnet odnotowuje , że krajobraz mediów społecznościowych na przestrzeni czasu pomiędzy kolejnymi edycjami badania zmienił się – poprzednio badacze w swojej pracy ujęli platformy, których dziś już nie ma: Google Plus i Vine. W latach 2014-2015 nie było również TikToka.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]

Komentarze

    Czytaj także