Prywatność

Dwa dolary miesięcznie za monitorowanie ruchu na telefonie? Tyle zapłaci ochotnikom Amazon

Fot. Marques Thomas / Unsplash

Osoby, które zgodzą się wziąć udział w specjalnym programie Amazona, dostaną od koncernu dwa dolary miesięcznie za pozwolenie na monitorowanie przez firmę ruchu na ich telefonie komórkowym. Program jest „elitarny" – można dostać się do niego wyłącznie na zaproszenie.

Jak dużo jesteśmy gotowi poświęcić, aby ktoś nam coś dał...? Na przykład, całą naszą prywatność podczas korzystania ze smartfona, za jedyne dwa dolary miesięcznie. To właśnie tyle oferuje Amazon nowym wolontariuszom, którzy dobrowolnie zgodzą się dzielić informacjami o całym ruchu, jaki przechodzi przez ich telefon komórkowy.

Program Ad Verification, „elitarny", bo dostępny wyłącznie na zaproszenie, kusi jednak użytkowników nagrodami, a koncernowi pozwala lepiej pracować nad swoimi ukierunkowanymi reklamami.

Czytaj też

Dwa dolary – czy tyle wystarczy, aby sprzedać prywatność?

Ad Verification to program, w ramach którego Amazon monitoruje to, co jego uczestnicy oglądają na swoich smartfonach, kiedy to widzieli i gdzie się wówczas znajdowali. Monitoring obejmuje zarówno reklamy emitowane przez Amazon, jak i zewnętrzne, pojawiające się na platformie handlowej giganta.

Koncern tłumaczy, że rolą programu jest polepszenie doświadczenia użytkowników platformy, tak aby widzieli lepiej dopasowane do swoich preferencji reklamy – mają sprawniej odzwierciedlać historię transakcji użytkowników.

Cytowany przez serwis Business Insider rzecznik Amazona twierdzi, że wynagrodzenie w wysokości dwóch dolarów miesięcznie będzie przysługiwało tylko tym użytkownikom sklepu internetowego firmy, którzy zostali zaproszeni do udziału w programie Ad Verification. To zamknięte grono, do którego nie można się „dopisać" z zewnątrz – można jednak dołączyć do listy oczekujących i – być może – otrzymać zaproszenie w przyszłości.

Serwis zaznacza, że koncern nie sprecyzował, na jakiej podstawie dokonał selekcji osób, które dołączyły do programu w obecnej puli.

Czytaj też

Można „zarobić” więcej – za paragony

To nie jedyny program, w ramach którego Amazon oferuje swoim użytkownikom „wynagrodzenie" i nie jedyny, w którym można wziąć udział tylko na specjalne zaproszenie koncernu.

Kolejny program, którego Ad Verification jest częścią, to projekt Amazon Shopper Panel, w ramach którego wybrani klienci Amazona mogą zarobić nawet 10 dolarów miesięcznie, jeśli podzielą się z gigantem dziesięcioma paragonami z zakupów, które zrobili w innym slepie internetowym. Dodatkowe nagrody można otrzymać za wypełnianie ankiet konsumenckich.

Obecnie programy te są ograniczone wyłącznie do klientów w USA i Zjednoczonym Królestwie. Ciekawe jednak jest to, że Amazon zaczął sięgać po bardzo bezpośrednie metody monitorowania preferencji zakupowych swoich użytkowników, a zarazem – konkurencji.

Czytaj też

Krytyka

Oczywiście, działania koncernu spotkały się z celną krytyką ze strony aktywistów działających na rzecz prywatności – zwracają oni uwagę, że nie jest jasne, w jaki sposób Amazon będzie wykorzystywał gromadzone na temat klientów dane.

Business Insider pisze, że gigant e-handlu zapytany o tę kwestię odsyła do zasad i regulaminu programów, w których czytamy, iż uczestnik może... w każdej chwili zrezygnować. Firma podkreśliła jednak, że będzie kasowała wrażliwe dane takie, jak np. informacje o lekach na receptę, jeśli te znajdą się na paragonach wgrywanych do systemu przez klientów. Również sami uczestnicy programu mają mieć możliwość usuwania danych o paragonach w każdej chwili, powiadamiając o tym Amazon.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]

Komentarze

    Czytaj także