Reklama

Polityka i prawo

Ustawa e-administracji. Jakie sprawy urzędowe załatwimy online?

Minister Janusz Cieszyński podczas prezentacji założeń projektu ustawy o e-Administracji.
Warszawa - 13 lipca 2023 r.
Minister Janusz Cieszyński podczas prezentacji założeń projektu ustawy o e-Administracji. Warszawa - 13 lipca 2023 r.
Autor. Fot. Michał Górski/CyberDefence24

Usługi takie jak e-Doręczenia, e-Płatności czy e- Pełnomocnictwa to tylko część rozwiązań, które jeszcze w tej kadencji Sejmu planuje wprowadzić Ministerstwo Cyfryzacji. Jak proponowane zmiany wpłyną na życie obywateli?

Reklama

Czwartkowa konferencja prasowa zorganizowana przez resort cyfryzacji dotyczyła ustawy o e-administracji. Jak poinformował minister Janusz Cieszyński, jest to „ostatnia ustawa, którą przygotowało Ministerstwo Cyfryzacji w tej kadencji Sejmu". Projekt do prac legislacyjnych w Sejmie.

Reklama

Celem ministerstwa jest wprowadzenie „kolejnych rozwiązań, które mają ułatwiać życie Polakom i sprawić, że prowadzenie działalności gospodarczej będzie prostsze i mniej związane z biurokracją (...)".

Ministerstwo podzieliło się też danymi, które wskazują na to, że ostatnie miesiące i lata przyniosły wzrost liczby usług administracyjnych załatwianych przez obywateli za pomocą internetu. Według ministra Cieszyńskiego, ustawa o e-administracji ma zapewnić jeszcze większą liczbę usług, które można załatwić online.

Reklama

Czytaj też

e-Doręczenia i współpraca z samorządami

Pierwszą z wymienionych nowości mają być e-Doręczenia. Jak zapewnił minister cyfryzacji, usługa ma być darmowa dla samorządów.

„Chcemy, aby operator wyznaczony, czyli Poczta Polska, realizował te zadania w oparciu o ryczałtową opłatę. Ta opłata pokryje koszty operatora wyznaczonego, a dla obywatela i dla samorządów będzie to usługa darmowa" – powiedział Janusz Cieszyński.

e-Płatności i kwestia BGK

Kolejnym elementem ustawy ma być usługa e-Płatności.

„Płatność, czyli to, co kończy wiele czynności urzędowych, będzie mogła być zrealizowana online" – mówił minister. Dodał przy tym, że funkcja da też możliwość aktywnego przypominania o tym, iż obywatel ma do zapłacenia jakąś należność urzędową.

„Zaczynamy od podatków lokalnych. Samorząd ze swojego systemu finansowo-księgowego będzie generował zapotrzebowanie na wpłatę, a obywatel w aplikacji – za pomocą kodu BLIK – będzie mógł takiej opłaty dokonać" – kontynuował.

Mówiąc o e-Płatnościach, minister odniósł się do kwestii wyboru operatora odpowiadającego za opłacanie podatków w aplikacji mObywatel bez przetargu.

„Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Narodowy Bank Polski na podstawie ustawy o finansach publicznych obsługuje rachunki bankowe Skarbu Państwa i urzędów państwowych. Każdy resort ma konto w BGK i dostaje płatności z NBP" – poinformował Cieszyński.

Więcej na ten temat pisaliśmy w ubiegłym tygodniu na naszych łamach.

Czytaj też

e-Pełnomocnictwa i zastrzeżenie PESEL

Podczas konferencji poruszono też kwestię e-Pełnomocnictw. Mają one pozwolić na upoważnienie bliskiej osoby – w aplikacji mObywatel – do tego, żeby załatwić w naszym imieniu sprawę urzędową.

„Chcemy, żeby aplikacja przenikała się nie tylko ze sprawami urzędowymi, ale też z życiem codziennym, z biznesem" – mówił minister.

Nowością ma też być ułatwienie zastrzeżenia numeru PESEL. „Zależy nam na tym, aby umożliwić firmom, które sprawdzają naszą tożsamość, zdalny dostęp do Rejestru Dowodów Osobistych" – powiedział Cieszyński.

„Jako przedsiębiorca będziemy mieli możliwość zweryfikowania czy dowód, którym legitymuje się nasz klient jest autentyczny. Jest to zmiana, którą realizujemy w ramach postulatów środowiska" – przekazał minister.

Jak dodał: „kradzieży tożsamości, zagrożeń w obszarze bezpieczeństwa jest coraz więcej. Dlatego też chcemy dawać firmom narzędzia, dzięki którym będą mogły skutecznie sobie z nimi radzić". $$

Czytaj też

mObywatel 2.0. od 14 lipca

Podczas konferencji minister przypomniał o piątkowej premierze aplikacji mObywatel 2.0.

„To początek dużej zmiany polegającej na tym, że oprócz bycia dowodem tożsamości, aplikacja stanie się pośrednikiem, narzędziem, za pomocą którego będziemy mogli zaoferować państwo w telefonie. Docelowo każda usługa administracyjna będzie do załatwienia za pośrednictwem mObywatela" – powiedział Janusz Cieszyński.

Więcej na temat samej aplikacji i nowości, które wnosi można przeczytać w naszym tekście.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze