Polityka i prawo
Niewypał aplikacji "Kwarantanna domowa". Poseł szuka odpowiedzialnych za jej wydanie
Nie milknie krytyka skierowana pod adresem aplikacji „Kwarantanna domowa”. Tym razem do grona sceptyków przyłączył się poseł Paweł Bejda z Polskiego Stronnictwa Ludowego, który zainteresował się m.in. sposobem wyboru podmiotu wykonującego aplikację czy jej ostatecznym kosztem.
„Aplikacja >Kwarantanna domowa<, która jest obowiązkowa dla osób przebywających na kwarantannie, jest fatalnie oceniana przez użytkowników. Aplikacja komercyjna z tak niskimi ocenami prawdopodobnie zostałaby usunięta przez Google i Apple z ich sklepów. Komentarze umieszczane przez użytkowników wskazują na nieprzyjazną obsługę i wiele błędów aplikacji, które kończą się telefonami od policji, gdy użytkownicy nie są w stanie wykonać zaleconych zadań” - pisze w interpelacji poseł Paweł Bejda z Polskiego Stronnictwa Ludowego.
W związku z tak negatywnym postrzeganiem aplikacji, poseł wystosował szereg pytań do prezesa Rady Ministrów. Paweł Bejda spytał o autorstwo aplikacji, koszt jej przygotowania oraz ewaluacje.
Sekretarz stanu Marek Zagórski wyjaśnił, że dostawcą i autorem aplikacji „Kwarantanna domowa” jest polska firma TakeTask S.A. Rozwiązanie zostało wybrane ze względu na szybki czas wdrożenia (2 dni) i możliwość dostosowania do zmieniających się warunków rozwijającej się pandemii. Zagórski wskazuje tryb wyboru na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.).
Zgodnie z umową z firmą TakeTask S.A. (Umowa na wykonanie systemu www i aplikacji na urządzenia mobilne przeznaczonej do obsługi monitoringu realizacji kwarantanny osób, co do których istnieje podejrzenie, że mogą być roznosicielami choroby zakaźnej COVID-19. Termin obowiązywania umowy: 18.03.2020 r. do 18.06.2020 r.), koszt opracowania i wdrożenia aplikacji wyniósł: 3 700 000,00 zł brutto, w tym:
- 2 500 000,00 zł – za realizację Zamówienia;
- 1 200 000,00 zł – za usługi dodatkowe.
Zagórski wyjaśnił również, że aplikacja jest rozwijana w cyklu miesięcznym. Dotychczas opublikowano 11 wersji aplikacji. Poszczególne aktualizacje zawierają usprawnienia (m.in. zgłaszane przez Użytkowników), ale także zmiany związane z rozwojem poszczególnych funkcjonalności. Należy dodać, że miesięczny tryb dotyczy normalnego rozwoju aplikacji. W przypadkach wymagających natychmiastowej reakcji istnieje możliwość przygotowania dodatkowego wydania.
Decyzje dotyczące ewaluacji podejmowane są przez zespół nadzorujący – przede wszystkim na podstawie zgłoszeń Użytkowników, monitoringu, ale również na podstawie rozwoju i zmian w systemach nadrzędnych (np. EWP prowadzone przez Centrum eZdrowia, podmiot zależny Ministerstwa Zdrowia). Ocena wprowadzonych zmian opiera się na zebraniu informacji od użytkowników oraz na podstawie prowadzonego monitoringu.