Reklama

Polityka i prawo

Media społecznościowe zatrzymają polaryzację? Kontrowersyjne badanie

Najnowsze badania amerykańskich naukowców wskazują, że dyskutowanie z osobami o odmiennych poglądach jest w stanie zmniejszyć polaryzację społeczną. Wynika z nich też, że bardziej skłonni do zażegnania sporów są Republikanie niż Demokraci. O czym jeszcze mówią badania?

Reklama

Badanie, o którym informuje portal Ars Technica, dotyczyło próby odpowiedzi na pytanie, czy poprzez media społecznościowe da się obniżyć poziom polaryzacji w społeczeństwie.

Reklama

Próbowano w nim udowodnić, że nakłanianie ludzi o odmiennych poglądach do komunikowania się z politycznymi przeciwnikami w internecie ponad podziałami, może przynosić pozytywne rezultaty i pewne „złagodzenie" obyczajów.

Druga, bardziej kontrowersyjna teza mówiła o tym, że anonimowość użytkowników pozwoliłaby im mocniej skupić się na samej dyskusji, a nie na wzajemnym obrażaniu.

Reklama

Czytaj też

Zmniejszenie polaryzacji możliwe?

W ramach eksperymentu naukowcy stworzyli przygotowaną specjalnie na tę okazję aplikację o nazwie DiscussIt. To tam osoba poddawana badaniu prowadziła polityczne dysputy, dowiadując się jednocześnie, że jest „parowana" z człowiekiem o odmiennych poglądach politycznych.

Jakie były wyniki? Jak czytamy, „polaryzacja zmniejszyła się o około jedną czwartą wśród osób, które nawiązały kontakt z odpowiednio oznaczonymi przeciwnikami politycznymi".

Większe złagodzenie negatywnego nastawienia do oponenta zostało zaobserwowane u wyborców republikańskich (polaryzacja zmniejszona o 0,4 odchylenia standardowego, a w przypadku Demokratów - zaledwie o 0,1 – red.)

Czy wyniki badania w jakikolwiek sposób wpłyną na zmniejszenie politycznego sporu w USA przed przyszłorocznymi wyborami prezydenckimi w tym kraju? Biorąc pod uwagę mnogość zagrożeń, o których pisaliśmy na łamach CyberDefence24, trudno dać pozytywną odpowiedź.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama