Reklama

Polityka i prawo

Coraz więcej stanów w USA wprowadza prawną ochronę dzieci w social mediach

Prawa mające gwarantować lepszą ochronę dzieci w mediach społecznościowych uchwalane są w kolejnych stanach USA. Więcej kontroli nad tym, co robią dzieci w internecie i weryfikacja wieku w sieci to z perspektywy platform problemy technologiczne i logistyczne.

Reklama

Platformy internetowe, w szczególności media społecznościowe takie jak Facebook, Instagram, TikTok i inne, nie zostały zaprojektowane z myślą o bezpieczeństwie najmłodszych - wiemy to nie od dziś i wystarczy sięgnąć pamięcią jedynie do października 2021 r., aby dobrze sobie to uświadomić.

Reklama

To wówczas sygnalistka Facebooka, który zmienił prędko nazwę na Meta i wymyślił koncept metawersum, ujawniła skalę zaniedbań koncernu Marka Zuckerberga, gdy mowa m.in. o bezpieczeństwie najmłodszych użytkowników. O problemach tych można przeczytać na łamach naszego serwisu choćby w tekście dotyczącym wiedzy firmy na temat negatywnego wpływu Instagrama na młodzież i bierności w tej kwestii.

Czytaj też

Prawny patchwork

Regulacje, które mają odpowiadać na te problemy, wprowadza obecnie coraz więcej stanów w USA. Stosowne przepisy uchwalono już w Utah i Arkansas, pracują nad nimi m.in. Luizjana, Teksas i Ohio. To jednak patchworkowa regulacja, która nie obowiązuje na poziomie całego kraju - w USA wciąż nie ma prawa federalnego, pozwalającego na wprowadzenie regulacji równocześnie we wszystkich stanach w sposób ujednolicony i spójny.

Reklama

Mamy zatem do czynienia z przepisami, które regulują kwestie takie, jak kontrola rodziców nad tym, co dzieci robią w internecie oraz weryfikacja wieku online przy dostępie do treści lub możliwości korzystania z usług cyfrowych, jednak są one niespójne i sam ten fakt stanowi oręż dla krytyków nowych przepisów - jak i wielkich platform, które z oczywistych względów żadnej regulacji nie chcą.

Czytaj też

„Problemy technologiczne i logistyczne"

Dziennik „Financial Times" opisuje, w jaki sposób krytycy regulacji stanowych, w tym - przedstawiciele wielkich firm technologicznych kontrolujących media społecznościowe, wskazują niedostatki uchwalanych przez poszczególne stany praw i tym samym próbują torpedować nakładanie na nich nowych obowiązków.

Regulacje stanowią dla firm problemy technologiczne i logistyczne, co uzasadniane jest fragmentacją, niedopracowaniem i zróżnicowaniem lokalnych przepisów. Paradoksalnie, w sukurs tej narracji przychodzą niektóre organizacje zajmujące się ochroną nieletnich w sieci - jak wskazują, niedopracowane regulacje mogą przełożyć się na negatywne konsekwencje dla nieletnich i nie rozwiążą żadnych problemów, które miały łagodzić.

Czytaj też

Kiedy prawo federalne?

USA rozważają wprowadzenie prawa na poziomie federalnym, które narzucałoby na platformy odpowiedzialność za bezpieczeństwo najmłodszych użytkowników ich usług.

Ustawa znana jest jako Akt o bezpieczeństwie dzieci online (Kids Online Safety Act) i jest inicjatywą ponadpartyjną - zaproponował ją senator Richard Blumenthal, reprezentujący Demokratów wraz z senatorką Marshą Blackburn (Republikanie).

Wcześniej w debacie politycznej pojawiła się inna propozycja - republikańska inicjatywa wprowadzająca wymóg minimalnego progu wiekowego 16 lat, który miałby być niezbędny przy rejestracji kont w mediach społecznościowych. W praktyce jednak nie wiadomo, jak weryfikować wiek użytkowników - już teraz, pomimo obowiązywania minimalnego progu wiekowego w wysokości 13 lat, w praktyce konta w mediach społecznościowych mogą rejestrować osoby dużo młodsze.

Platformy zgadzają się, że tylko przepisy federalne mogą być adekwatnym rozwiązaniem - ze względu na uwspólnienie standardów oraz ich ujednolicenie, tak jak to robią przepisy unijnego Aktu o usługach cyfrowych czy wielokrotnie krytykowanego, lecz procedowanego w Wielkiej Brytanii Online Safety Bill.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama