Polityka i prawo
Cieszyński: Usługi, które nie są dostępne, nie są publiczne
Usługi, które nie są dostępne, nie są publiczne - powiedział podczas wtorkowej konferencji „10 lat dostępności cyfrowej w Polsce” Janusz Cieszyński, minister ds. cyfryzacji i pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.
"Dokument o którym dziś mówimy (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych - red.), który przyczynił się do zapoczątkowania prac nad dostępnością w polskich usługach cyfrowych, w pełni zasługuje na uznanie" - powiedział Cieszyński, odwołując się do dziesiątej rocznicy uchwalenia rozporządzenia.
"Bardzo często twórcy nie zdają sobie sprawy z tego, jak wielkie znaczenie ma akt prawny, który jest pionierski, który wychodzi przed swoje czasy" - ocenił, wskazując iż w jego opinii rozporządzenie znacznie wykraczało poza sposób myślenia o dostępności obowiązujący w czasie prac nad dokumentem.
Czytaj też
Zdaniem Cieszyńskiego termin "dostępność" wówczas "realnie nie funkcjonował". "Te systemy po prostu dostępne nie były, choć wydaje się, że od samego początku powinny być" - dodał.
Dostępność niezbędnym warunkiem realizacji dobrych projektów
Minister zapewnił o swoim wsparciu dla wszystkich działań, zmierzających do zwiększania dostępności cyfrowej w Polsce.
"Chciałbym, aby dostępność przeszła z obszaru pisanego, aktów prawnych, na poziom tego, co mamy realnie i dlatego ja od samego początku pracy chciałem, żeby zmieniło się nasze podejście do realizacji projektów informatycznych, przez postawienie na skuteczne, dobre projektowanie" - powiedział podczas inauguracji obrad Cieszyński.
Czytaj też
Jak wskazał, pierwsze kroki na rzecz zwiększenia dostępności cyfrowej w Polsce podjęli twórcy portalu GOV.PL. "Doprowadzili do największego przyrostu stron, które spełniają te kryteria dostępności, są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami" - wyjaśnił.
Jak dodał, "usługi które nie są dostępne, nie są publiczne".
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.