Polityka i prawo
UKE: Dostępność serwisów oraz aplikacji operatorów pocztowych i telekomów wymaga poprawy
„Zarówno serwisy internetowe jak i aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności” - podkreśla Urząd Komunikacji Elektronicznej, odnosząc się do wyników badania dotyczącego dostępności platform i aplikacji firm telekomunikacyjnych i pocztowych.
„O dostępności serwisu internetowego możemy mówić wtedy, gdy osoby z niepełnosprawnością mają pełny dostęp do jego treści, mogą te treści zrozumieć oraz skorzystać z wygodnej nawigacji czy interakcji z serwisem. Natomiast osoby z niepełnosprawnością nie są jedynymi, które potrzebują tego, by informacje zamieszczane w internecie były dostępne. Osoba, która ma przemęczony wzrok, nie różni się aż tak bardzo od osoby trwale niedowidzącej. Dla obu tych użytkowników serwisu kontrast tekstu w stosunku do tła jest bardzo ważny" - tłumaczy UKE.
Urząd podkreśla, że platformy internetowe muszą być uniwersalnie dostępne, aby mogły z nich korzystać wszystkie osoby.
Z myślą o potrzebach konkretnej grupy użytkowników
Badanie dotyczące wspomnianej wyżej dostępności serwisów i aplikacji firm telekomunikacyjnych i pocztowych zostało przeprowadzone przez „SoftCream Software Sp. z o.o." na zlecenie UKE. Zadaniem ekspertów była ocena „stanu dostosowania stron internetowych, stron mobilnych i aplikacji firm telekomunikacyjnych i pocztowych" pod kątem potrzeb „osób, objętych ryzykiem wykluczenia społecznego".
W trakcie badania specjaliści przeanalizowali dokładnie 34 strony firm telekomunikacyjnych, 15 witryn przedsiębiorców pocztowych oraz 20 aplikacji.
Nadal potrzebne są poprawki
„W tegorocznym badaniu dostępności cyfrowej aplikacji mobilnych firm telekomunikacyjnych i pocztowych dwie aplikacje otrzymały ocenę dobrą, sześć aplikacji otrzymało ocenę dostateczną, pięć aplikacji otrzymało ocenę niedostateczną" - poinformowało UKE.
Urząd wskazał, że w przypadku dwóch serwisów firm pocztowych odnotowano spadek poziomu dostępności cyfrowej. Równocześnie czterech operatorów poprawiło swój wynik.
Z kolei, jeśli chodzi o serwisy przedsiębiorstw z branży telekomunikacyjnej „w przypadku dwóch serwisów nastąpił spadek poziomu dostępności cyfrowej, natomiast sześciu operatorów poprawiło swój wynik" - wskazuje Urząd.
W ocenie UKE badanie pokazało, że „zarówno serwisy internetowe jak i aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności".
Szczegółowe wyniki można znaleźć na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej UKE .
Chcemy być także bliżej Państwa - czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać - zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.
Jak odkryto blokady w pociągach Newagu?