Reklama

Polityka i prawo

Brytyjczycy zaostrzą przepisy dot. gigantów internetowych?

Fot. Stock Catalog/Flickr/CC 2.0
Fot. Stock Catalog/Flickr/CC 2.0

Istnieją silne argumenty za zaostrzeniem przepisów dot. Google’a i Facebooka poinformował brytyjski urząd ds. konkurencji (CMA). Nowe regulacje miałyby ograniczyć negatywne konsekwencje wynikające z dominacji koncernów w reklamie internetowej - poinformowała agencja Reutera.

Jak zauważył Reuters, CMA prawdopodobnie stworzy zalecenia dla brytyjskiego rządu dotyczące pożądanych regulacji prawnych dotyczących branży. Oba koncerny zapewniły o swojej dobrej woli i zamiarze współpracy zarówno z CMA, jak i brytyjskim rządem.

Według CMA w 2018 r. ponad 90 proc. łącznych przychodów z reklam w wyszukiwarkach internetowych w Wielkiej Brytanii trafiło do Google'a i było to 6 mld funtów. W tym samym okresie Facebook odpowiadał za prawie połowę reklam internetowych typu display, z przychodem ponad 2 mld funtów.

Jak stwierdził brytyjski urząd ds. konkurencji, "duży" niekoniecznie znaczy "zły". Wskazał, że platformy wprowadziły na rynek innowacyjne i cenne produkty i usługi. CMA wyraziło jednak obawy dotyczące negatywnych konsekwencji pozycji, jaką koncerny zdobyły na rynku, dla użytkowników i firm codziennie korzystających z ich usług. Urząd podkreślił ponadto, że niepokojący jest brak poczucia kontroli nad danymi podczas korzystania z platform Google'a i Facebooka.

"Większość z nas odwiedza strony mediów społecznościowych i szuka czegoś w internecie każdego dnia. Jednak zagadką pozostaje sposób działania tych firm" - podkreślił dyrektor generalny CMA Andrea Coscelli.

W lipcu 2019 r. CMA rozpoczęło dochodzenie w sprawie reklamy cyfrowej, w tym własności danych. W środę urząd poinformował, że przyjrzał się temu, w jaki sposób firmy gromadzą i wykorzystują dane użytkowników, jak na nich zarabiają i co to oznacza m.in. dla konkurencyjnych firm.

Źródło:PAP
Reklama
Reklama

Komentarze