Reklama

Banki poznają datę śmierci właściciela konta

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy dotyczący udostępniania bankom informacji o dacie zgonu właścicieli rachunków. W toku prac okazało się, że konieczne będą dodatkowe zmiany prawne.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy dotyczący udostępniania bankom informacji o dacie zgonu właścicieli rachunków. W toku prac okazało się, że konieczne będą dodatkowe zmiany prawne.
Autor. Eduardo Soares/Unsplash

Na wtorkowym posiedzeniu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej Prawo bankowe. Według nowelizacji, instytucje finansowe będą musiały sprawdzać w bazie PESEL, czy właściciel rachunku bankowego żyje.

Wiele ustaw deregulacyjnych trafiających pod obrady Rady Ministrów dotyka spraw związanych z cyfryzacją. Jak informowaliśmy na naszych łamach, w ostatnich tygodniach były to m.in. dokumenty dotyczące dostępu do danych i weryfikacji tożsamości czy sprawy ubezpieczeń OC na kradzione numery PESEL.

Reklama

Banki otrzymają datę zgonu

We wtorek rząd przyjął kolejną ustawę deregulacyjną. Tym razem jest to nowelizacja Prawa bankowego oraz innych ustaw, za którą odpowiada Ministerstwo Finansów. Wbrew pozorom, ma dość duży związek z danymi osobowymi – chodzi bowiem o zobowiązanie banków do sprawdzenia, kiedy zmarł właściciel konta.

Według obecnych zapisów, instytucje finansowe otrzymują z rejestru PESEL jedynie potwierdzenie faktu zgonu. Tymczasem, jak czytamy w uzasadnieniu, ustawa wiąże m.in. skutki rozwiązania umowy rachunku bankowego z datą śmierci, a nie jej faktem. Przyjęty projekt zakłada, że 5 lat po ustaniu dyspozycji co do danego rachunku, bank będzie musiał zwrócić się do ministra właściwego ds. cyfryzacji nie tylko o udostępnienie statusu osoby, ale także o datę ewentualnej śmierci właściciela.

Czytaj też

Reklama

Będzie zmiana rozporządzenia

W zmianach przewidziano również szereg innych sytuacji. Jeżeli w danym banku osoba posiadała kilka kont, to wspomniane 5 lat będzie liczone od dnia wydania „ostatniej dyspozycji dotyczącej tych rachunków”. Określono również, jakie informacje będą mogły zostać przekazane przez instytucję finansową posiadaczowi rachunku, jego spadkobiercy oraz zarządcy sukcesyjnemu.

Swoje uwagi do projektu w połowie maja zgłosiło Ministerstwo Cyfryzacji. W piśmie do Stałego Komitetu Rady Ministrów oprócz klaryfikacji kilku kwestii, zwrócono uwagę na konieczność znowelizowania rozporządzenia Rady Ministrów dotyczącego opłat za udostępnienie danych z rejestrów. Według odpowiedzi resortu finansów, dokonanie zmian ma umożliwić wydłużone o 3 miesiące vacatio legis.

/PM

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama
Reklama

SK@NER: Jak przestępcy czyszczą nasze konta?

Komentarze

    Reklama