Reklama

Polityka i prawo

Australia: Google wprowadził użytkowników w błąd ws. polityki prywatności

Fot. Cory Doctorow/flickr
Fot. Cory Doctorow/flickr

Australijski urząd ds. konkurencji złożył pozew przeciwko Google wskazując, że koncern wprowadził użytkowników w błąd w celu uzyskania dostępu do ich danych, które następnie były wykorzystywane w działaniach reklamowych. 

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) zarzuca amerykańskiej firmie Google, że wprowadziła użytkowników w błąd, nie informując ich odpowiednio o tym, że w 2016 r. wprowadziła zmiany w swojej polityce prywatności. W ich wyniku spółka uzyskała dostęp do danych osobowych internautów korzystających z wyszukiwarki Google, nawet jeśli odwiedzali oni zewnętrzne strony.

Ze zaktualizowanego w 2016 r. oświadczenia o prywatności koncernu z Mountain View zniknął paragraf mówiący o tym, że firma nie będzie wiązała plików cookies (tzw. ciasteczek) z danymi użytkownika. Zamiast niego pojawił się zapis, że "w zależności od ustawień konta, aktywność użytkownika na innych stronach lub aplikacjach zostanie powiązana z danymi osobowymi użytkownika w celu poprawy usług Google'a". Umożliwiło to spółce powiązanie aktywności internetowej milionów internautów z ich danymi osobowymi.

"Ta zmiana przyniosła Google'owi spore dochody. Uważamy jednak, że zostały one osiągnięte przez podawanie konsumentom mylących informacji. Sądzimy, że Google wprowadził australijskich konsumentów w błąd, nie informując o tym, jak zamierza przetwarzać ich dane osobowe, w tym dotyczące aktywności w sieci" - powiedział agencji Reutera przewodniczący ACCC Rod Sims.

Google tłumaczy, że użytkownicy mieli dobrowolnie wyrazić zgodę na zmiany w polityce prywatności firmy i że wielokrotnie otrzymywali odpowiednie powiadomienia na ten temat, napisane zrozumiałym językiem.

"Jeśli użytkownik nie wyraził zgody na zmianę, jego doświadczenie dotyczące korzystania z naszych produktów i usług pozostało bez zmian" - powiedział w oświadczeniu rzecznik Google i dodał, że firma zamierza bronić swojej pozycji.

ACCC oskarżyła amerykański koncern także o to, że wykorzystywał zgromadzone dane internautów w celach reklamowych. Australijski urząd podkreślił, że reklamy są głównym źródłem dochodów firmy z Mountain View.

Urząd ma nadzieję, że wyrok australijskiego sądu federalnego w tej sprawie będzie pierwszym krokiem w kierunku wprowadzenia w kraju wspólnych przepisów regulujących działania operatorów internetowych. ACCC spodziewa się, że Google za naruszenie prywatności będzie musiał zapłacić "milionowe kary".

Źródło:PAP
Reklama
Reklama

Komentarze