Reklama

Polityka i prawo

Akt o rynkach cyfrowych regulujący branżę Big Tech wejdzie w życie wiosną 2023 r.

Autor. François Genon / Unsplash

Unijny Akt o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act, DMA) wejdzie w życie wiosną 2023 roku - zapowiedziała komisarz Margrethe Vestager. To termin późniejszy, niż pierwotnie przewidywano - nowa unijna regulacja miała początkowo wejść w życie jesienią tego roku.

Reklama

Komisarz Margrethe Vestager zapowiedziała, że wejście w życie DMA pociągnie za sobą niemal natychmiastowe działania wymierzone w egzekwowanie reguł prawa od firm technologicznych, które nie będą im się podporządkowywały. "DMA wejdzie w życie wiosną i przygotowujemy się na egzekwowanie przepisów od pierwszych zawiadomień (o ich naruszeniu - red.), które wpłyną" - powiedziała w czwartek Vestager.

Reklama

Jak dodała, wejście w życie nowych przepisów oznaczać będzie konieczność stworzenia nowych struktur wewnątrz Komisji Europejskiej (która jest głównym unijnym organem zajmującym się m.in. sprawami naruszeń konkurencji), przygotowania systemów IT, a także stworzenia ram prawnych dla pomniejszych przepisów i procedur towarzyszących egzekwowaniu DMA.

Co na unijnym rynku cyfrowym zmieni DMA?

Reklama

Porozumienie polityczne ws. Aktu o rynkach cyfrowych osiągnięto z końcem marca tego roku. Regulacja ta ma tworzyć pierwsze na świecie kompleksowe ramy prawne dla działania Big Techów, a także zwiększać ochronę konsumentów korzystających z usług cyfrowych.

Czytaj też

Platformy internetowe takie, jak Google, Amazon czy Facebook nie będą mogły - w myśl nowych reguł - łączyć danych użytkowników z różnych źródeł w celach marketingowych. Będą musiały również otworzyć konsumentom możliwość instalowania oprogramowania z różnych stron i sklepów, a nie tylko z własnego kanału dystrybucji aplikacji.

Czytaj też

Jednym z ważniejszych punktów DMA są zapisy o interoperacyjności, która ma umożliwić użytkownikom realny wolny wybór np. usług komunikacyjnych - aplikacje takie, jak WhatsApp czy Messenger, które dominują na rynku będą musiały otworzyć się i podjąć współpracę z mniejszymi podmiotami po to, by użytkownicy mogli komunikować się bez konieczności zamykania się w ekosystemie usługowym jednego dostawcy.

Kary za naruszenie nowych przepisów będą wynosiły do 10 proc. globalnych przychodów z danego roku podatkowego. W przypadku ponownego naruszenia - do 20 proc.

Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

Reklama
Reklama

Komentarze