Reklama

Polityka i prawo

Kara dla Facebooka za naruszenia francuskiego prawa

Fot. Flickr.com / C_osett
Fot. Flickr.com / C_osett

Narodowa Komisja Ochrony Informacji i Wolności (CNIL) nałożyła na Facebook Inc. i Facebook Ireland karę w wysokości 150 tys. euro. Sprawa dotyczy nieprzestrzegania przez Facebook francuskiej ustawy o ochronie danych. 

Zgodnie z oświadczeniem Facebook Inc. dotyczącym zmiany polityki prywatności w 2015 roku, CNIL przeprowadziła inspekcje, a także wykonała audyt, aby sprawdzić, czy Facebook działał zgodnie z francuską ustawą o ochronie danych.

Działania te są częścią europejskiego dochodzenia czy amerykańska firma dba należycie o bezpieczeństwo ochrony danych swoich użytkowników. Śledztwo w tej sprawie CNIL prowadziła we Francji, Belgii, Holandii, Hiszpanii i Niemczech.

Badania prowadzone przez CNIL ujawniły kilka istotnych wpadek popularnego serwisu społecznościowego. Okazało się, że Facebook masowo gromadził dane osobowe użytkowników w celu wyświetlania ukierunkowanej reklamy. CNIL zauważyła także, że amerykańska firma zbierała dane o aktywności przeglądarki użytkowników internetowych na stronach internetowych osób trzecich, za pośrednictwem plików cookie "datr", bez ich wiedzy.

Biorąc pod uwagę stwierdzone nieprawidłowości, przewodniczący CNIL wydał 26 stycznia 2016 r. wezwanie do Facebook Inc. i Facebook Ireland do usunięcia uchybień w ciągu trzech miesięcy zgodnie z francuską ustawą o ochronie danych. Biorąc jednak pod uwagę niezadowalające odpowiedzi obu spółek do wezwania do usunięcia uchybienia, przewodniczący komisji postanowił przekazać sprawę Komitetowi Wykonawczemu CNIL w celu podjęcia decyzji o nałożeniu w sankcji.

Czytaj też: Co wolno publikować na Facebooku? Ujawniono zasady poufności

Po przesłuchaniu w dniu 23 marca 2017 r. Komitet komisji CNIL ds. uznał, że Facebook Inc. i Facebook Ireland wyświetlają reklamy bez podstaw prawnych. Stwierdził też, że jeśli użytkownicy kont mają kontrolę wyświetlania reklamy kierowanej, nie zgadzają się na masową kompilację swoich danych i nie mogą sprzeciwiać się tej kompilacji podczas tworzenia konta lub posteriori.

Ponadto dochodzi sprawa nieuczciwego śledzenia użytkowników Facebooka za pomocą plików cookie "datr". Baner plików cookie i wymiana informacji zebranych w i poza Facebookem, nie pozwalają jasno zrozumieć, że ich dane są systematycznie gromadzone, gdy tylko będą poruszać się po innych miejscach w sieci. Dlatego masowe gromadzenie danych przez pliki "datr", jest nie w porządku ze względu na brak jasnych i precyzyjnych informacji.

W rezultacie przeprowadzonego śledztwa Komisja CNIL postanowiła nałożyć na Facebook Inc. i Facebook Ireland sankcje w wysokości 150 tys. euro. Zważywszy na dużą liczbę użytkowników we Francji (33 miliony), powaga i liczba naruszeń, których było w sumie sześć, wysokość tej kary zdaniem CNIL jest uzasadniona.

Reklama

Komentarze

    Reklama