Konsekwencje ataku Distributed Denial of Service (DDoS) – mającego na celu zatrzymanie działania infrastruktury IT – wykraczają poza koszty finansowe. Tego rodzaju działania cyberprzestępcze błyskawicznie niszczą relacje zaatakowanej firmy z klientami – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab.
Badanie obejmujące ponad 5 tys. firm wykazało, że w przypadku 37 procent respondentów atak DDoS zaszkodził reputacji firmy, całkowicie podważając zaufanie klientów. Ponadto, utrata klientów i zszargana reputacja znalazły się wśród konsekwencji ataku DDoS, które budziły najwięcej obaw (39 procent). Obawiano się ich nawet bardziej niż kosztów ponoszonych w związku ze zwalczaniem takiego ataku i usuwaniem jego szkód (28 procent) czy utraty przychodów oraz klientów na skutek związanego z atakiem przestoju w działalności (26 procent).
Badanie ujawniło również, że ponad połowa ankietowanych utraciła w wyniku ataku DDoS dane (57 procent) lub dostęp do krytycznych informacji firmowych (56 procent), a 42 procent wskazało, że atak miał wpływ na ich zdolność prowadzenia działalności biznesowej.
Ponadto badanie pokazało szerokie konsekwencje tego rodzaju cyberzagrożenia na różnych poziomach działalności. Na przykład, jedna trzecia firm (33 procent) stwierdziła, że atak DDoS zaszkodził ich ocenie ryzyka, a 35 procent wskazało na wzrost ich składek ubezpieczeniowych w rezultacie ataku.
- Ataki DDoS to obecnie jedna z najbardziej rozpowszechnionych form cyberprzestępczości na świecie – komentuje Jewgienij Wigowski, szef działu odpowiedzialnego za rozwiązanie DDoS Protection z firmy Kaspersky Lab. - Atakujący często planują czas swoich ataków w celu zmaksymalizowania szkód finansowych, a nasze badanie pokazuje, że dla firm najbardziej niepokojący jest wpływ ataku na ich reputację oraz wiarygodność w oczach klientów. W celu zwalczania zagrożeń tego typu firmy powinny przyjąć strategię proaktywną w miejsce działań zachowawczych. Co ważne, ataki DDoS to także konkretne straty finansowe - jeden atak na zasoby online firmy może spowodować szkody w wysokości od 53 tys. do 417 tys. dolarów, w zależności od rozmiaru przedsiębiorstwa.
Źródło: Kaspersky Lab
Czytaj też: Kolejny wyciek danych z popularnego serwisu społecznościowego