Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Eksperci w walce z dezinformacją

Fot. Firmbee/Pixabay/Domena publiczna
Fot. Firmbee/Pixabay/Domena publiczna

Naukowcy ostrzegają przed zgubną rolą mediów społecznościowych oraz rozpowszechnianych za ich pomocą informacji. Zwracają również uwagę, że problem fake newsów jest nie mniej ważny, niż na przykład kwestia walki ze zmianami klimatycznymi.  

Media społecznościowe w początkowej fazie rozwoju miały pełnić rolę komunikatorów. W dość krótkim czasie przeszły jednak transformację, która nie tylko zmieniła sposób komunikacji, ale również sprawiła, że stały się środkiem do szybkiego przekazu informacji. 

Jak się okazuje, wiadomości, które docierają do użytkowników portali społecznościowych nie pojawiają się przypadkowo, ale działają na podstawie ukrytych i niezrozumiałych dla nas algorytmów. „Nie dostajemy więc losowych informacji, a te które mogą przykuć naszą uwagę na podstawie naszej wcześniejszej aktywności. Wpadamy w bańkę informacyjną, do której z trudem trafiają informacje np. z innej strony politycznego sporu” - wyjaśnia Bartosz Ferenc, założyciel serwisu ecommerce.pl. 

Zagrożenie dla demokracji 

Fake newsy są ogromnym zagrożeniem dla demokracji, co niejednokrotnie podkreślali już dziennikarze, socjolodzy czy aktywiści. Jednak coraz większa liczba specjalistów podziela ich opinię.

Siedemnastu amerykańskich biologów opublikowało artykuł „Zarządzanie globalnym zbiorowym zachowaniem”, w którym stwierdzają, że badania nad negatywnymi skutkami nowych technologii powinny być postrzegane jako kolejna „dyscyplina kryzysowa” traktowana na równi z problemem globalnego ocieplenia.

Naukowcy w swoim artykule zwrócili również uwagę na „pandemię dezinformacji”, która obniża zaufanie do demokracji i rozwoju nauki, czego przykładem było rozpowszechnianie fałszywych informacji dotyczących metod walki z koronawirusem, takich jak maseczki czy szczepionki. 

Jeden z biologów, Carl Bergstrom, zwraca uwagę na to, jak algorytmy wyszukiwania oraz klikania w reklamy zwiększają podatność użytkowników na wszelkie formy manipulacji oraz szerzenie się dezinformacji. Media społecznościowe są bardzo zwodnicze, ale ich wpływ na opinię publiczną jest bardzo skuteczny, co potwierdzają powszechnie dostępne informacje na temat teorii spiskowych dotyczących walki z Covid-19, którym ludzie w bardzo łatwy sposób ulegali. 

Forum wymiany informacji

Odpowiedzią na ten informacyjny chaos mogą stać się sieci społecznościowe tworzone przez samych naukowców. Współzałożyciel serwisu Founders.pl, Michał Bąk, podkreśla: „Można jednak stworzyć też środowisko informacyjne i społecznościowe, które przełamie te negatywne schematy. Eksperckie, rzetelne, samodyscyplinujące się. Antidotum na chaos panujący we współczesnych mediach społecznościowych, które są zasypane płytkimi, bezwartościowymi i autopromocyjnymi treściami”. 

Platformą do wymiany rzetelnych informacji, budowania relacji między specjalistami z różnych dziedzin ma być serwis Founder.pl.

Bartosz Ferenc podkreśla: „To na co zwracają uwagę początkujący e-przedsiębiorcy, ale też doświadczeni menedżerowie, to brak dostępu do usystematyzowanej, praktycznej, opartej na doświadczeniu wiedzy. Ogólnodostępne portale społecznościowe, fora branżowe zalewają nas falą komunikatów, które rozpraszają i utrudniają dotarcie do wartościowych informacji. Coraz trudniej dostrzec granicę między wiarygodną merytoryką a sponsorowanymi treściami”. 

Ferenc zaznacza, że wszelkie próby publikacji fake newsów lub nierzetelnych informacji przez ekspertów zostaną szybko zweryfikowane przez samych użytkowników, a „w konsekwencji mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek ich autorów”.

Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama