Reklama

Social media

Cyberprzestępcy polują na polskich użytkowników social mediów

Fot. Towfiqu barbhuiya/unsplash.com
Fot. Towfiqu barbhuiya/unsplash.com

Cyberprzestępcy przejmują konta użytkowników w mediach społecznościowych, a następnie rozsyłają do ich znajomych wiadomości lub publikują posty, w których proszą o wsparcie finansowe lub przelew BLIK-iem. W treści powołują się na problemy związane z rzekomym wypadkiem lub chorobą bliskich.

W tego typu przypadkach cyberprzestępcy starają się wykorzystać silne emocje wśród użytkowników social mediów. W naszym kraju jest to szczególnie widoczne w przypadku Facebooka, gdzie w ostatnim czasie oszuści przejmują konta, a następnie wysyłają z nich wiadomości do osób z listy znajomych, zwracając się z prośbą o szybką pożyczkę za pomocą BLIK-a.

W momencie, gdy ofiara przekaże cyberprzestępcy kod BLIK, szanse na odzyskanie środków są znikome. Dlaczego? Wynika to z faktu, że oszust bardzo szybko może wypłacić pieniądze z bankomatu i zniknąć.

Według śląskiej policji tego typu incydentów jest w naszym kraju bardzo dużo, w związku z tym każdy z nas powinien zadbać o podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa, w tym cyberhigienę.  

Odpowiednie zabezpieczenie

Zdaniem specjalistów ESET wielu incydentów związanych z przejęciem kont w social mediach można uniknąć, stosując uwierzytelnianie wieloskładnikowe.

„W wymienionych przypadkach, realnym problemem jest zaniedbanie użytkowników w kwestii zabezpieczeń swoich kont. W momencie, gdy nie korzystamy z unikalnych, silnych haseł oraz opcji uwierzytelniania wieloskładnikowego, oszuści znacznie łatwiej mogą przejąć kontrolę nad naszymi kontami na portalach społecznościowych i wykorzystać je do dalszych przestępstw” – tłumaczy Kamil Sadkowski, starszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa w ESET.

Jak dodaje, oszuści stale doskonalą metody działania, coraz śmielej wykorzystują skradzione konta i grają na emocjach ofiar. „W momencie, gdy otrzymamy od naszego znajomego prośbę o pożyczkę, warto zweryfikować tę informację, na przykład w bezpośredniej rozmowie telefonicznej” – podpowiada ekspert.

Na podstawie informacji prasowej DAGMA Sp. z o.o.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze