Social media
Oszuści wyłudzają pieniądze, obiecując „weryfikację” kont na Twitterze, Facebooku i Instagramie
Weryfikacja profilu na większości platform społecznościowych to oznaka statusu – rozpoznawalności, sławy, czy też dużego dorobku osób publicznych. Zarezerwowana jest np. dla polityków, dziennikarzy, organizacji społecznych i oficjalnych kont firm – po to, by rozwiewać wątpliwości względem autentyczności przekazu i pomagać w budowie cyfrowej reputacji – i właśnie dlatego stała się nowym narzędziem w rękach internetowych oszustów.
Według serwisu technologicznego Cnet, w ostatnim czasie rośnie skala oszustw polegających na wyłudzaniu od aspirujących do internetowej sławy użytkowników mediów społecznościowych danych osobowych, danych do logowania na ich profilach oraz pieniędzy w zamian za „przyspieszenie procesu weryfikacji” kont.
Eksperci z branży cyberbezpieczeństwa oceniają, że skala tego rodzaju oszustw internetowych będzie rosła – budowanie swojej marki w internecie staje się coraz istotniejszym elementem kariery w bardzo wielu zawodach.
Firma Trend Micro - próby wyłudzeń danych i pieniędzy działające w oparciu o ten schemat - wykryła w 70 różnych krajach.
Rośnie skala wyłudzeń
Cnet zauważa, że liczba oszustw wzrosła podczas pandemii koronawirusa – ofiary są skłonne uwierzyć cyberprzestępcom, którzy w wiarygodny sposób zbudowali np. narrację o tym, że ze względu na trudną sytuację kadrową proces weryfikacji kont użytkowników Instagrama został przeniesiony do formularza internetowego (w rzeczywistości, spreparowanego przez oszustów w celu wyłudzania danych).
Spostrzeżenia firmy Trend Micro podziela Federalna Komisja Handlu (FTC) USA, która zauważyła, że podczas pandemii koronawirusa liczba oszustw związanych z platformami społecznościowymi gwałtownie wzrosła.
W pierwszej połowie 2020 roku oszukano użytkowników tych usług na kwotę ponad 117 mln dolarów. Dla porównania, w całym 2019 roku cyberprzestępcom udało się w ramach podobnego schematu działania wyłudzić 134 mln dolarów.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.