Cyberbezpieczeństwo
Wygrałeś iPhone’a i musisz dopłacić 9,19 zł? Uważaj, to oszustwo!
Popularna platforma społecznościowa Instagram należąca do koncernu Meta (dawniej Facebook) od pewnego czasu zalewana jest przez fałszywe konta, które oznaczają innych użytkowników w komentarzach zachęcających do udziału w fikcyjnym konkursie i obiecując im wygraną najnowszego modelu iPhone’a za dopłatą 9,19 zł lub luksusowej suszarki do włosów Dyson.
Nowa kampania cyberprzestępców wykorzystuje podatność na manipulację użytkowników Instagrama, na którym często pojawiają się konkursy z nagrodami czy rozdania. Właśnie taką mechanikę ma nowy atak wyłudzający dane osobowe.
Aby wziąć udział w fikcyjnym rozdaniu, należy podać swoje dane osobowe - imię, nazwisko, adres oraz numer telefonu, a także dane do karty płatniczej. Oszuści uruchamiają wówczas cykliczną subskrypcję ściągającą opłaty z konta bankowego ofiary - ostrzega firma CyberRescue.
Fałszywe konkursy - plaga mediów społecznościowych
Firma zwraca uwagę, że najnowsza kampania oszustw na Instagramie to tylko jeden z wielu przypadków wykorzystania przez cyberprzestępców podobnego schematu . Wcześniej posty obiecujące wygraną np. elektrycznej hulajnogi od Amazona czy robota kuchennego Monsieur Cuisine Smart pojawiały się m.in. na Facebooku.
Oszukano mnie - co teraz?
Związany z CyberRescue Arek Tosek tłumaczy, że jeśli daliśmy nabrać się na fałszywe rozdanie i włączyliśmy płatną subskrypcję, to "na samym początku należy wyzerować limity na transakcje internetowe na karcie oraz ją zastrzec".
Firma radzi, aby skontaktować się również z usługodawcą, u którego włączona została cykliczna usługa abonamentowa i poprosić o jej dezaktywację oraz usunięcie wszystkich danych osobowych.
Warto próbować także wyegzekwować zwrot wszystkich nielegalnie pobranych z konta środków. W tym celu można zgłosić się do banku i skorzystać z procedury chargeback (reklamacji kartowej), która służy m.in. do odzyskiwania środków przekazanych w wyniku nieautoryzowanych transakcji kartowych.
Chcemy być także bliżej Państwa - czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać - zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.