Reklama

UOKiK: milionowa kara za zakaz internetowej sprzedaży rowerów

Autor. Pexels/Sebastian Voortman

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na spółkę Scott Sportech Poland karę w wysokości ponad 4,34 miliona złotych za praktyki ograniczające konkurencję na rynku rowerowym. Chodzi o zakaz sprzedaży rowerów przez internet, który – zdaniem urzędu – ograniczał prawa konsumentów i utrudniał uczciwą konkurencję.

Scott Sportech Poland, dystrybutor rowerów marki Scott w Polsce, w wraunkach współpracy z dealerami wprowadził zapisy o „porozumieniach dystrybucyjnych” obligujące sprzedawców do osobistego przekazania w pełni zmontowanego roweru dla klienta, tym samym zakazując sprzedaży poprzez platformy internetowe takie jak Allegro czy eBay. Choć nie było to formalnie „zakazem”, dealerzy byli systematycznie monitorowani, a próby sprzedaży online kończyły się ostrzeżeniami o konsekwencjach.

UOKiK zauważył, że ograniczenie handlu internetowego sprawiło też, że dealerzy nie rywalizowali między sobą o klientów w sieci. Konsumenci musieli odbierać rower osobiście, co niosło ze sobą utrudnienia i potencjalnie wyższe ceny.

UOKiK: wykluczanie konkurencji

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przekazał, że zakaz sprzedaży internetowej jest formą zamykania rynku i wykluczania konkurencji. „Konsumenci mają prawo do swobodnego wyboru ofert, niezależnie od tego, czy kupują rower w sklepie stacjonarnym, czy przez internet” - wyjaśnił w komunikacie.

To nie pierwszy taki przypadek. W marcu 2023 roku UOKiK ukarał Merida Polska sankcją 2,445 mln zł za wprowadzenie analogicznych zakazów w latach 2014–2020. Spółka zmuszała dealerów do prezentacji produktów online, ale uniemożliwiała finalizację transakcji i wysyłkę, ograniczając tylko do sprzedaży stacjonarnej.

Reklama

Czytaj też

Firma: system ma zapewniać bezpieczeństwo

Spółka nie podziela ustaleń organu i wskazuje, że jej system dystrybucyjny został zaprojektowany w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa użytkowników poprzez profesjonalny montaż i kontrolę jakości, utrzymanie wysokich standardów obsługi sprzedażowej oraz ochronę konsumentów przed podróbkami. „Nasze działania mają na celu wyłącznie podnoszenie jakości obsługi klienta oraz wzmocnienie zaufania do marki Scott” - czytamy w komunikacie.

/PAP/DK

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

WYCIEKI DANYCH z firm. JAK ZAPOBIEGAĆ wynoszeniu danych przez pracowników?

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama