Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Pandemia negatywnie wpłynęła na pracę sysadminów

Autor. Mikhail Fesenko / Unsplash

Pandemia COVID-19 negatywnie wpłynęła na pracę sysadminów, obciążając ich dużo większą niż przed tym okresem presją psychiczną – wynika z badań przeprowadzonych przez niemiecki Instytut Maxa Plancka.

Reklama

Z badań, które objęły pracowników na stanowisku sysadminów z 12 krajów (państw europejskich, USA, Kanady, a także Indii i Ghany) wynika, że codzienne obowiązki osób zajmujących się taką pracą w sektorze IT w czasie lockdownu i szerzej, pandemii COVID-19 zmieniły się, podobnie jak i cała codzienna rutyna. Jednak nie były to zmiany na lepsze.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Co pandemia zmieniła w pracy sysadminów?

Z odpowiedzi respondentów wynika, że lockdown przyniósł z sobą o wiele większe obciążenie psychiczne dla sysadminów.

To właśnie na nich często opiera się praca wszystkich innych zespołów w danej firmie lub organizacji – w zwiazku z czym, sysadmini jako pierwsi musieli dostosować się do kryzysowych warunków pracy, sprostać większej odpowiedzialności, ale i konieczności poświęcania dłuższego czasu na swoją pracę.

„Zdolność administratorów systemów do dostosowania się do warunków kryzysowych wywarła efekt kaskadowy i wpłynęła na możliwość zaadaptowania się do nich innych pracowników" – twierdzą badacze z Instytutu Maxa Plancka.

Z przeprowadzonej ankiety wynika, że w pierwszych dniach pandemii sysadmini robili wszystko co się dało, aby zadbać o płynną pracę swoich organizacji, w czasie kiedy „przechodziły one z niebezpośredniej do bezpośredniej koordynacji działań i z nieformalnych do formalnych interakcji".

Chodzi tu przede wszystkim o koordynację działań w czasie, w którym wiele firm musiało niespodziewanie przejść na pracę zdalną i de facto na nowo poukładać procesy komunikacji oraz zarządzania na wielu poziomach.

Czytaj też

Zmiany nie zawsze na gorsze

Lockdown jednak przyniósł nie tylko zmiany na gorsze. Niektórzy ankietowani stwierdzali, że dzięki pandemii skończyła się niedbałość dotycząca higieny bepieczeństwa i zaprzestano praktyk takich jak np. współdzielenie haseł do usług cyfrowych.

Inni z kolei wskazywali, że presja na wykonywanie zadań w pracy zmniejszyła się z powodu wykonywania obowiązków z domu – psychologicznie to przyjaźniejsze środowisko, niż biuro.

Respondenci mówili również, iż pandemia przyniosła zmianę w postaci planowania spotkań i odbywania tych, które są naprawdę potrzebne przez telekonferencje – wcześniej zmorą były wielogodzinne zebrania w salach konferencyjnych, które nie wnosiły nic konkretnego do pracy, a odbierały czas w ciągu dnia.

Negatywną konsekwencją lockdownu okazał się „brak spontanicznej integracji" pomiędzy sysadminami a resztą zespołów i pracowników. Zmniejszenie formalnych kontaktów z kolei przełożyło się na więcej obowiązków – sysadmini to pracownicy, którzy najczęściej pomagają innym osobom zatrudnionym w danej firmie czy organizacji, co spowodowało, że każdy kontakt przez komunikator mógł – nawet poza godzinami pracy sysadmina – okazać się prośbą o pomoc, na którą trzeba odpowiedzieć.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama