Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Oszustwa telefoniczne. Co mówią sprawcy?

smartfon
Autor. pxhere.com/CC0

Komenda Główna Policji i FinCERT.pl wydały ostrzeżenie dotyczące fałszywych telefonów, w których oszuści podszywają się pod pracowników instytucji finansowych lub innych podmiotów godnych zaufania (np. Policji). Jak wygląda przykładowa rozmowa z przestępcami?

Reklama

Funkcjonariusze podkreślają, że podczas takiego połączenia na telefonie ofiary może wyświetlić się numer lub też nazwa zaufanego podmiotu (banku, policji itd.). 

Reklama

„W ostatnim czasie oszuści nie tylko w rozmowie telefonicznej nakłaniają klienta do przekazania środków, ale coraz częściej przesyłają również do poszkodowanego wiadomość mailową z rzekomą umową przekazania zagrożonych środków na konto techniczne banku lub wysyłają na numer telefonu ofiary sms z numerem rachunku, na który należy przekazać środki” – zwraca uwagę Policja w oficjalnym komunikacie. W ten sposób chcą uwiarygodnić rzekome zagrożenie. 

Czytaj też

„Zatrzymaliśmy przelew”

Jak może wyglądać rozmowa z oszustem? Przykład przedstawia Policja na specjalnej grafice (poniżej). 

Reklama
oszuści telefoniczni
Przykładowa rozmowa oszusta z ofiarą.
Autor. Policja/www.policja.p

Czytaj też

Nie daj się oszustom

W przypadku otrzymania podobnego telefonu lub podejrzanej wiadomości (SMS, mail, komunikator) przede wszystkim zachowaj zdrowy rozsądek i nie ulegaj emocjomPanika jest złym doradcą, bo popycha do impulsywnych działań. A tu najważniejsza jest czujność

Specjaliści radzą, aby rozłączyć się, odczekać min. 30 sekund i wówczas skontaktować się z naszą instytucją (np. bankiem), z której przedstawicielem mieliśmy rzekomo rozmawiać. Pamiętajmy, by wybrać oficjalne źródła do komunikacji, czyli nie oddzwaniać na wcześniejszy numer lub - w przypadku wiadomości tekstowej - odpisywać na podany adres.   

Policja podkreśla, że oszuści mają przygotowaną wypowiedź i orientują się w zaistniałych okolicznościach.  Ich zadaniem jest wywarcie presji na odbiorcy i wzbudzenie w nim strachu, aby spełnił żądania. 

Nie traćmy więc głowy, bądźmy czujni. A w przypadku incydentu zgłaszajmy go. Gdzie? Najlepiej skontaktować się z naszym bankiem i policją.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu.Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze