Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Fałszywe sklepy internetowe. NASK i Ministerstwo Cyfryzacji ostrzegają

Autor. Glenn Carstens-Peters/Unsplash

Ministerstwo Cyfryzacji oraz NASK współtworzą ogólnopolską kampanię edukacyjno-informacyjną, w której przestrzegają przed fałszywymi sklepami internetowymi. Liczba incydentów z roku na rok rośnie.

Reklama

Konsumenci przenieśli swoje działania zakupowe do sieci, a przyspieszenie tego trendu miało miejsce szczególnie podczas lockdownów.

Reklama

Za konsumentami podążyli też cyberprzestępcy. Pokazują to statystyki, które mówią o tym, że od kilku lat rośnie liczba fałszywych sklepów w polskiej przestrzeni internetowej. Co ciekawe, w 2022 roku Zespół CERT Polska odnotował 34 proc. wzrost tego typu zagrożeń w stosunku do roku 2021.

CERT Polska od ponad trzech lat prowadzi listę ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami. Tylko w 2022 r. zostały na niej umieszczone 43 283 domeny, co przyczyniło się do zablokowania blisko 21 milionów prób wejścia na strony, które wyłudzają dane dostępowe do kont bankowych, dane osobowe i hasła serwisów społecznościowych.

Reklama

Na temat zagrożeń w sieci więcej rozmawialiśmy w jednym z odcinków "Prosto o cyber".

Czytaj też

Na co uważać?

Zwalczanie opisywanego procederu musi też opierać się na zwiększaniu świadomości dotyczącej istniejących zagrożeń. Zwraca na to uwagę Iwona Prószyńska z CERT Polska w NASK.

"Przeciwdziałanie oszustwom związanym z zakupami online musi przebiegać równolegle z edukowaniem polskich internautów. O tym, jak niezbędne i pilne jest uświadamianie konsumentom zagrożeń związanych z dokonywaniem zakupów w sieci, świadczyć też mogą statystyki naszego zespołu pokazujące stały i znaczący wzrost liczby fałszywych sklepów" – mówi.

W przypadku chęci dokonania zakupu w sklepie internetowym warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które znacząco mogą zwiększyć poziom naszego bezpieczeństwa w sieci.

Na stronie sklepu, w którym chcemy dokonać zakupów powinien widnieć numer telefonu. Jego brak powinien być dla nas ostrzeżeniem. Kolejną rzeczą jest to czy sklep oferuje popularne metody płatności. Jeśli tak nie jest, również powinna zapalić się nam czerwona lampka ostrzegawcza w głowie. Warto patrzeć też na opinie dotyczące danego sklepu. Duża liczba skrajnych ocen jest powodem do zaniepokojenia.

Poniżej prezentujemy jeden ze spotów, który będzie dostępny w ogólnopolskiej kampanii.

YouTube cover video

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*

Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama