Cyberbezpieczeństwo
#CyberMagazyn: Zakupy w internecie. Eksperci radzą, jak nie dać się oszukać
![](https://cdn.defence24.pl/2017/11/21/800x450px/iWPDP3IsUU5x0oRHpuwvo1pf6M2WS0hs6idOFsx5.xed1.jpg)
W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o konferencji CERT NASK dotyczącej premiery nowego poradnika, zawierającego informacje o tym, jak bezpiecznie dokonywać zakupów w sieci. Dziś przyjrzymy się poradom ekspertów w zakresie bezpiecznych zakupów w sieci.
Liczba incydentów w sieci rośnie z roku na rok, a moment wybuchu pandemii Covid-19 przyczynił się do ich lawinowego wzrostu. To jeden z głównych wniosków zaprezentowanych przez CERT Polska podczas śniadania prasowego, które odbyło się w piątek 18 listopada br. w Warszawie.
Jak informują eksperci CERT , choć nasza świadomość na temat zagrożeń w sieci stale się zwiększa, to niestety nie jest to równoznaczne z tym, że dochodzi do sukcesywnego wzrostu naszego bezpieczeństwa podczas zakupów online. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy są stale ewoluujące sposoby oszustw w internecie. To z kolei wiąże się z koniecznością poszerzenia naszej wiedzy i przygotowania na najnowsze pułapki, czyhające na nas w sieci.
Niskie ceny i zabiegi socjotechniczne
Jednym z zadań CERT jest edukowanie społeczeństwa w zakresie cyberbezpieczeństwa. Zadaniem najnowszej kampanii ma być dotarcie do szerokiego grona Polaków, przekazanie informacji o zagrożeniach w sieci oraz przedstawianie sposobów identyfikowania potencjalnych pułapek podczas internetowych zakupów. Poradnik na rok 2022/2023 zwraca naszą uwagę na podejrzanie niskie ceny. Także wykorzystanie różnego rodzaju zabiegów socjotechnicznych powinno zapalić "lampkę ostrzegawczą" w naszej głowie. Chodzi tu między innymi o wszelkiego rodzaju nakłanianie nas do jak najszybszych zakupów lub wskazywanie, że przedmiot, który oglądamy budzi szczególne zainteresowanie dużego grona osób.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/11/24/580xpx/ATLwTKIkoopVDCOxB6ZUdk5AIpPnfqsZDXoW4WG3.zrwr.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/11/24/1920xpx/ATLwTKIkoopVDCOxB6ZUdk5AIpPnfqsZDXoW4WG3.bdht.jpg 2x)
Podczas zakupów niezwykle istotny jest kontekst. Podczas śniadania prasowego podkreślał to Sebastian Kondraszuk, kierownik CERT Polska. Biorąc pod uwagę fakt, że przy większości zakupów w internecie wybieramy dostawę do paczkomatów (ponad 80 proc.), istnieje większe prawdopodobieństwo, że fałszywa wiadomość informująca o potrzebie dodatkowej dopłaty, trafi na podatny grunt.
Przezorny ubezpieczony?
Jak wskazują eksperci CERT, istnieje kilka podstawowych reguł, których stosowanie może znacząco przyczynić się do zminimalizowania niebezpieczeństw podczas e-zakupów.
Przede wszystkim warto sprawdzić dane firmy sprzedającej (także kontaktowe), opinie innych internautów, opcje dostawy i płatności. Szczególnie przy tych ostatnich, powinniśmy zweryfikować czy płatność kierowana jest na rzecz podmiotu, w którym dokonujemy zakupu.
Niezwykle istotne jest także uważne sprawdzenie paska adresu strony, na której chcemy dokonać zakupu. To szczególnie ważne z tego względu, że liczba fałszywych stron podających się za strony typu Allegro czy OLX rośnie lawinowo (od 2018 do 2020 roku ich liczba wzrosła o 1256 punktów procentowych).
Jak nie dać się oszukać?
Eksperci CERT Polska zwracają także uwagę, by każdy z nas pamiętał o zastosowaniu profilaktyki, która powinna zminimalizować ryzyko utraty naszych oszczędności, wrażliwych danych itd. Mowa tu zarówno o zabezpieczeniach takich jak używanie menadżerów haseł czy kluczy U2F (warto posiadać klucze zapasowe!), ale także o świadomości dotyczącej eliminacji niepotrzebnych zagrożeń.
Powinniśmy wystrzegać się instalacji oprogramowania, które może doprowadzić przestępców do naszych danych, a decydując się na instalację danej aplikacji trzeba pamiętać o tym, aby pobierać ją z oficjalnych sklepów (np. sklep Google Play). W przypadku rozmów telefonicznych musimy uważać na spoofing (podszywanie się pod kogoś) - kiedy nie jesteśmy pewni tego, kto do nas dzwoni, powinniśmy poprosić o uwierzytelnienie inną drogą (np. poprzez aplikację).
Informuj o podejrzanych wiadomościach!
Świadomość istniejących zagrożeń powinna być uzupełniona wiedzą dotyczącą tego, jak zachować się w określonej sytuacji. CERT Polska wskazuje na kilka dróg poinformowania o zdarzeniu, które budzi nasze wątpliwości.
Jak poinformowali nas eksperci, najczęściej wybieraną drogą informowania o potencjalnej próbie oszustwa są SMSY (numer 799 448 084). Popularnością cieszą się również formularze wysyłane poprzez stronę incydent.cert.pl lub mailowo na [email protected].
Potrzeba edukacji całego społeczeństwa
Nie ulega wątpliwości, że kampania zapowiedziana przez CERT jest potrzebna i stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie społeczne. Ważne, aby takie inicjatywy trafiały do jak najszerszego grona odbiorców i były czytelne zarówno dla ekspertów, jak i - a może przede wszystkim - dla tych, którzy wiedzy specjalistycznej nie posiadają.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Jak odkryto blokady w pociągach Newagu?