Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Ataki na aplikację dla Ukraińców

wojna na ukrainie wojsko ukrainy
Siły Zbrojne Ukrainy
Autor. Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa)/X

Ataki na aplikację dla obywateli Ukrainy miały miejsce już w dniu jej premiery. Mówimy o rozwiązaniu, które pozwala im wypełnić ustawowy obowiązek związany z mobilizacją.

18 maja br. na Ukrainie weszły w życie przepisy znowelizowanej ustawy o mobilizacji. Nowe prawo zobowiązuje osoby odbywające służbę wojskową do zaktualizowania informacji na swój temat (m.in. adresie zamieszkania, numerze telefonu) w terminie nie przekraczającym 16 lipca. 

Można to zrobić za pośrednictwem aplikacji „Резерв+”, opracowanej przez Ministerstwo Obrony Ukrainy z myślą opoborowych i rezerwistach. Jest ona dostępna w Google Play oraz App Store.

Aplikacja miała powstać ze środków darczyńców. Mówimy o kwocie ok. 86 tys. dol. oraz zaangażowaniu kilku zespołów – wynika ze słów wiceministry obrony Kateryny Czernogorenko, która udzieliła wywiadu Forbesowi. 

Czytaj też

Start aplikacji

Apka wystartowała w ten sam dzień, kiedy znowelizowana ustawa weszła w życie. Tylko pierwszego dnia, według danych resortu, zarejestrowało się w niej milion użytkowników, z czego 700 tys. faktycznie zaktualizowało dane. 

Wielu z nich krytycznie odnosiło się do działania aplikacji. Wskazywano na błędy i brak możliwości zalogowania się za pośrednictwem bankowości elektronicznej, o czym świadczą komentarze w Google Play.

Reklama

Ataki na ukraińską aplikację

Uruchomieniu „Резерв+” towarzyszyły ataki DDoS. Przedstawicielka Ministerstwa Obrony Ukrainy wskazuje na łamach tamtejszej agencji informacyjnej UkrInform, że resort tego się właśnie spodziewał. 

„Byliśmy przygotowani, że (…) wróg podejmie próby pokrzyżowania naszych planów i przeprowadzenia DDoS-ów” – przekazała Kateryna Czernogorenko.

Reklama

Ukraiński MON: Aplikacji nie da się zhakować

Mając na uwadze ryzyko, opracowano rozwiązania chroniące aplikację przed tego typu działaniami. W efekcie pracy mechanizmów ochronnych doszło do spowolnienia pracy apki oraz błędów, na które skarżyli się użytkownicy (np. brak możliwości zalogowania za pośrednictwem BankID).

„Dzięki temu uporaliśmy się z kilkoma dużymi atakami w pierwszych dniach działania aplikacji” – zaznaczyła wiceministra. Zadeklarowała również, że „nie da się jej zhakować i pobrać danych”.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze