AI wchodzi do polskich szkół. MEN szykuje duże zmiany
Autor. Ministerstwo Edukacji / Materiały dla mediów
Polska szkoła stoi przed jedną z największych zmian programowych ostatnich lat. Reforma26 „Kompas Jutra” ma zaktualizować program nauczania i wzmocnić kompetencje potrzebne w cyfrowym świecie. Mowa o m.in. edukacji medialnej, cyberbezpieczeństwie oraz… posługiwaniu się technologią sztucznej inteligencji.
Podczas konferencji prasowej w LO im. Tadeusza Reytana w Warszawie, poświęconej cyfrowej transformacji edukacji oraz wyposażeniu szkół w setki tysięcy nowych urządzeń w ramach inwestycji KPO, ministra edukacji Barbara Nowacka odniosła się do planowanych zmian w programie nauczania, wynikających z rozwoju nowych technologii i AI, odpowiadając na pytania zadane przez redakcję CyberDefence24.
Wprowadzamy reformę Kompas Jutra, która zmienia podstawy programowe właściwie wszystkich przedmiotów nauczanych obecnie w szkole. Nie da się myśleć o nowych technologiach wyłącznie w kategoriach jednego czy dwóch przedmiotów - dziś są one wszędzie.
Barbara Nowacka, ministra edukacji
Narzędzia sztucznej inteligencji mają wspierać proces dydaktyczny w wielu obszarach: od przedmiotów ścisłych po humanistyczne.
Narzędzia sztucznej inteligencji mogą być wykorzystywane mądrze i kreatywnie w różnych obszarach, chociażby w matematyce czy nauce języków obcych. Dlatego jednym z elementów reformy Kompas Jutra jest umożliwienie jak najszerszego korzystania z narzędzi cyfrowych.
Barbara Nowacka, ministra edukacji
Przygotowanie nauczycieli kluczowym wyzwaniem
Wprowadzenie zmian programowych oraz szerszego zastosowania AI wymaga odpowiedniego przygotowania kadry pedagogicznej.
Kluczowe nie jest wyłącznie wpisanie czegoś do podstawy programowej. Równie ważne jest przygotowanie szkół od strony sprzętowej, to już się dzieje, ale przede wszystkim przygotowanie nauczycielek i nauczycieli, aby wiedzieli, jak korzystać z tego sprzętu i narzędzi.
Barbara Nowacka, ministra edukacji
Tylko 6% nauczycieli korzysta z AI
Podczas konferencji ministra Nowacka przywołała dane z raportu NASK pt. „Generatywna Sztuczna Inteligencja w szkole - przecieranie szlaków. Badanie ilościowe i jakościowe nauczycieli i nauczycielek klas 4-8 szkół podstawowych” z 2025 roku, z których wynika, że tylko 6 proc. nauczycielek i nauczycieli regularnie korzysta z narzędzi AI.
Jak czytamy w raporcie:
„Jedynie 6% nauczycieli/nauczycielek wybrało odpowiedź, że regularnie wykorzystuje GSI w pracy zawodowej, a 19% deklarowało, że skorzystało z niej jeden lub kilka razy. Zdecydowana większość (75%, czyli 743 osoby) nie stosowało GSI w swojej pracy (stan na czas zbierania danych, czyli grudzień 2023)”.
Czytaj też
Krytyczne myślenie jako fundament zmian
Istotnym elementem reformy jest wzmocnienie kompetencji związanych z krytycznym myśleniem. Ma to bezpośredni związek z rosnącą skalą dezinformacji, fake newsów oraz treści generowanych przez sztuczną inteligencję.
Drugim ważnym elementem reformy Kompas Jutra jest krytyczne myślenie - jeden z fundamentów przygotowywanej zmiany. Dziś wszyscy jesteśmy narażeni na fake newsy, nieprawdy i półprawdy, które często sprawiają wrażenie wiarygodnych informacji.
Barbara Nowacka, ministra edukacji
Ministra zwróciła również uwagę na ograniczenia samej technologii: „Sztuczna inteligencja potrafi halucynować, dlatego musimy wyposażyć nauczycieli i uczniów w umiejętności krytycznej oceny informacji.”
Edukacja medialna w podstawie programowej
Podczas konferencji prasowej redakcja CyberDefence24 zapytała także o możliwe wprowadzenie edukacji medialnej do szkół. Jak zapowiada szefowa resortu, „edukacja medialna ma wejść 1 września 2026 roku do czwartej klasy szkoły podstawowej, a w kolejnych latach będzie rozszerzana na następne obszary i przedmioty”.
Jej celem będzie przygotowanie uczniów do świadomego pozyskiwania informacji, odróżniania ich od dezinformacji oraz poddawania krytycznej analizie.
„Edukacja medialna to przede wszystkim wiedza o tym, jak pozyskiwać informacje, jak je rozróżniać oraz jak krytycznie je analizować. To szeroka i kompleksowo przygotowana zmiana i uda się tylko wtedy, gdy zaangażują się w nią dyrektorzy, nauczycielki i nauczyciele” - podsumowuje Barbara Nowacka.
Czytaj też
Shadow AI – martwy punkt firmowej cyberochronySponsorowany
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].


DAX
Brawo! To ogromna zmiana na plus - sztuczna inteligencja w MEN - to jednak inteligencja!