Reklama

Biznes i Finanse

Poczta Polska rozpoczęła pierwszą fazę testów technologii RFID

Autor. DmitrySteshenko / Pixabay

Poczta Polska rozpoczęła pierwszą fazę testów technologii RFID, które prowadzone będą w ramach projektu realizowanego we współpracy z Instytutem Logistyki i Magazynowania Sieci Badawczej Łukasiewicz oraz konsorcjum Orange/Hadatap. W przyszłości technologia RFID może pomóc bardziej precyzyjnie lokalizować przesyłki i usprawnić proces ich doręczania.

Jak czytamy w komunikacie Poczty Polskiej, technologia RFID do tej pory nigdzie nie była testowana na tę skalę. W pierwszej fazie testów odbywają się one w trzech sortowniach jednocześnie i obejmują placówki w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie i Zabrzu. Łącznie przez sortownie te przechodzi ok. 50 mln przesyłek miesięcznie.

Technologia RFID na co dzień wykorzystywana jest m.in. do lokalizowania ubrań w sklepach (znajduje się w przywieszkach na odzieży, które zdejmujemy przy kasie).

Poczta Polska twierdzi, że w logistyce jej zastosowanie to jednak nowość i "niewiele firm decyduje się na jej wdrożenie na szerszą skalę", a testy "realizowane przez narodowego operatora stanowią innowację na skalę światową".

Automatyzacja i uproszczenia

RFID pozwala na automatyzację i uproszczenie procesów identyfikacyjnych opracowywanych przesyłek, dzięki czemu można je przeprowadzać bez zaangażowania pracowników.

"W przypadku udanych testów i wprowadzenia RFID, pracownicy Poczty Polskiej nie będą musieli skanować przesyłek ręcznie, gdyż tę monotonną czynność może zastąpić technologia" - czytamy w komunikacie firmy.

RFID ma pozwolić na śledzenie przesyłki na każdym etapie jej drogi, a także umożliwić reagowanie na zakłócenia w łańcuchu logistycznym celem przyspieszenia obsługi klienta.

Innowacje przez badania

"Realizacja usług pocztowych w tak rozległej sieci logistycznej, jaką dysponuje Poczta Polska, wymaga sprawnego systemu logistycznego i automatyzacji procesów, tam gdzie jest to możliwe" - ocenia wiceprezes zarządu Poczty Polskiej Andrzej Bodziony.

"Zgodnie ze strategią, którą obraliśmy na lata 2021-2023 , inwestujemy w obszar logistyki, zarówno poprzez modernizację parku maszynowego, jak i wprowadzanie nowych technologii, m.in. takich jak RFID" - dodaje.

RFID to pierwszy projekt naukowo-badawczy w Poczcie Polskiej współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Łączna jego wartość wynosi ponad 9 mln zł. Projekt realizowany ma być we współpracy z partnerami - Instytutem Logistyki i Magazynowania Sieci Badawczej Łukasiewicz, który odpowiada za wkład naukowo-badawczy i część analityczną oraz scenariusze testów, a także konsorcjum Orange/Hadatap (dostawca i wykonawca instalacji RFID).

Chcemy być także bliżej Państwa - czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać - zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

Reklama
Reklama
Reklama