Polityka i prawo

„Nowoczesna, szybka i bezpieczna”. Poczta Polska prezentuje strategię na lata 2021-2023

Fot. Poczta Polska
Fot. Poczta Polska

Poczta Polska ma być nowoczesnym przedsiębiorstwem, dostarczającym przesyłki szybko i bezpiecznie. To główne założenia nowej strategii, przedstawione w trakcie dzisiejszego spotkania.

W dyskusji udział wzięli podsekretarz stanu Andrzej Śliwka z Ministerstwa Aktywów Państwowych, sekretarz stanu Marek Zagórski z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, sekretarz stanu Ireneusz Zyska z Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Tomasz Zdzikot, Prezes Poczty Polskiej S.A. Tematem dyskusji była Strategia Poczty Polskiej na lata 2021-2023.

Tomasz Zdzikot zapowiedział, że głównym celem jest, aby Poczta Polska stała się wiarygodnym i niezawodnym parterem oraz bardzo ważne będą tutaj procesy cyfrowe, które zostały przyspieszone przez pandemię.

Prezes Zarządu Poczty Polskiej powiedział, że w zeszłym roku firma przesłała 1 miliard 300 milionów przesyłek, jednocześnie jednak podkreślił, że 70% przychodów pochodzi z rynków nierozwijających się i schyłkowych. To m.in. listy oraz przesyłki polecone czy wpłaty gotówkowe na rachunki bankowe. Zdecydowanie gorzej jest z rynkami rozwijającymi się, jak np. usługami cyfrowymi, gdzie zyski są 4 razy mniejsze.

Nowa strategia Poczty Polskiej ma oprzeć się na 5 filarach:

  • Poczta Nowoczesna
  • Poczta Efektywna
  • Poczta Cyfrowa
  • Poczta Zielona
  • Poczta Partnerska

Tomasz Zdzikot zapowiedział bardzo mocne postawienie na cyfryzację m.in. ze względu na stale obserwowany spadek wolumenu listów tradycyjnych.

Dużą nadzieję prezes Zarządu Poczty Polskiej upatruje w ustawie o doręczeniach elektronicznych, która wskazuje, że Poczta Polska będzie Narodowym Operatorem Cyfrowym i tym samym stanie się odpowiedzialna za kierowanie korespondencji. Zdzikot zwrócił uwagę również na duże wyzwanie dla wszystkich operatorów pocztowych w Europie, czyli obsługę paczek spoza Schengen.

Prezes zarządu zapowiedział też osiągniecie zdolności wytwarzania własnych systemów informatycznych. Poczta Polska chce robić to samodzielnie, a w szczególności dotyczy to głównych systemów obsługujących firmę.

Sekretarz stanu w KPRM Marek Zagórski wytłumaczył z kolei, jakie zmiany przyniesienie ustawa o doręczeniach elektronicznych. Podkreślił, że cyfrowa Poczta jest ważnym elementem cyfrowego państwa i trzeba rozmawiać o niej nie tylko jako komercyjnej spółce, ale również instytucji pełniącej ważną rolę. Cyfrowe państwo potrzebuje operatora, który będzie realizował funkcje cyfrowe. Zagórski zaznaczył, ze platforma Envelo udowadnia, że Poczta taki potencjał posiada.   

Sekretarz stanu przypomniał, że elektronizacja doręczeń to nie tylko doręczanie korespondencji, ale również uczestnictwo w procesie modernizacji państwa. "Musimy doprowadzić do sytuacji, że e-doreczenia będziemy traktować nie tylko jako kolejną usługę cyfrową, ale element przyspieszenia cyfryzacji państwa" - dodał sekretarz stanu w KPRM. Marek Zagórski powiedział również, że celem jest, aby wszyscy obywatele, wszystkie urzędy były zobowiązane do tego żeby komunikować się tylko drogą elektroniczną. „Wymuszamy niejako taki efekt, w którym cały proces obiegu dokumentacji będzie procesem elektroniczny” – dodał.

Tomasz Zdzikot dodał, że Poczta Polska chce być częścią cyfrowej administracji. Już w trakcie pandemii firma udowodniła, że jest w stanie szybko przygotować i wdrożyć usługę informatyczną. Prezes zarządu dodał, że priorytetem na najbliższą przyszłość będzie wdrożenie e-doręczeń. Jednocześnie jest on świadomy wyzwań, które muszą zostać pokonane.

image

 

Komentarze

    Czytaj także