Biznes i Finanse
ChatGPT już zastępuje pracowników. Korzysta z niego niemal połowa firm
Niemal połowa firm korzysta z modelu ChatGPT, z czego prawie jedna druga przedsiębiorstw zdecydowała się zredukować zatrudnienie i zastąpić pracowników rozwiązaniem OpenAI – wynika z badania serwisu Resumebuilder.com.
Rezultaty badania Resumebuilder.com mogą być szokujące – jednak, jak podaje serwis internetowy Yahoo Finance, niemal połowa z 1000 ankietowanych firm korzysta w swojej pracy z modelu ChatGPT, z czego prawie jedna druga przedsiębiorstw zdecydowała się zredukować zatrudnienie i zastąpić pracowników budzącym podziw i kontrowersje algorytmem.
Jak firmy korzystają z ChatGPT?
Z ankiety wynika, że 66 proc. firm korzysta z produktu OpenAI do pisania kodu, 58 proc. – do zadań z zakresu copywritingu i tworzenia treści, 57 proc. natomiast wykorzystuje ChatGPT do wsparcia i obsługi klienta. Nieco ponad połowa, bo 52 proc. badanych firm, wskazało, że model ten służy im do redagowania notatek podsumowujących firmowe spotkania i tworzenia innych dokumentów.
ChatGPT wykorzystywany jest też w zadaniach rekrutacyjnych – na tym polu 77 proc. firm wykorzystuje go jako wsparcie przy tworzeniu opisów stanowisk pracy prezentowanych w ofertach dla kandydatów, 66 proc. – do tworzenia pytań, które mają być zadawane podczas rozmów kwalifikacyjnych, a w przypadku 65 proc. do odpowiedzi na składane podania o pracę i CV.
Według Resumebuilder.com, większość firm jest pod wrażeniem możliwości, jakie oferuje im nowy algorytm – 55 proc. ankietowanych przedsiębiorstw zadeklarowało, że jakość zwracanej przez ChatGPT pracy jest doskonała, a 34 proc. – że bardzo dobra.
Czytaj też
Obniża koszty i zwiększa wydajność
Niemal wszyscy ankietowani szefowie firm wskazali, że wykorzystując ChatGPT w swojej pracy zaoszczędzili pieniądze. 48 proc. badanych z tej grupy stwierdziło, że oszczędności te wyniosły ponad 50 tys. dolarów, a 11 proc. – że ponad 100 tys. dolarów.
93 proc. firm biorących w badaniu zapowiedziało, że planuje w przyszłości rozszerzać zastosowania dla ChatGPT w swoich przedsiębiorstwach.
Problemy na horyzoncie
Choć ChatGPT budzi liczne zachwyty i – jak dowodzi ankieta Resumebuilder.com – znajduje wiele zastosowań w biznesie, to jednak warto spojrzeć na to narzędzie i z nieco bardziej krytycznej strony.
Na łamach naszego serwisu można przeczytać o tym, że model ten nie został zaprojektowany po to, aby mówić prawdę i podawać sprawdzone informacje, ale aby brzmieć przekonująco.
Czytaj też
ChatGPT może stać się również bardzo produktywnym narzędziem podmiotów zainteresowanych dezinformacją i służyć do realizacji operacji informacyjnych, np. poprzez generowanie fałszywych treści w mediach społecznościowych .
Ostatecznie, wątpliwości budzi proces trenowania tego algorytmu na otwartych danych z internetu – podobnie jak w przypadku modeli służących do generowania grafiki takich jak np. Midjourney , materiały służące do szkolenia algorytmów nie zostały pozyskane z poszanowaniem praw autorskich, ale bez pytania o zgodę ich autorów.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany