Biznes i Finanse
AT&T i Verizon uruchomią 5G w USA z kolejnym opóźnieniem. Protesty branży lotniczej
Amerykańscy giganci telekomunikacyjni - AT&T i Verizon ponownie opóźnią wdrożenie bezprzewodowej sieci 5G w pobliżu lotnisk. Według przemysłu lotniczego operacja ta może zakłócać ruch samolotów i spowodować opóźnienia lotów. Termin ten przełożono o kolejne dwa tygodnie.
Verizon Communications i AT&T Inc. poinformowały w poniedziałek późnym popołudniem, że zgodziły się na dwutygodniowe opóźnienie we wdrożeniu 5G w paśmie C. Chodzi o ukniknięcie impasu w branży lotniczej i zminimalizowanie ryzyka w zakresie bezpieczeństwa lotniczego.
Opóźnienie ma związek z potencjalnym zagrożeniem dla wrażliwej elektroniki samolotu. Porozumienie zakłada wdrożenie 5G z datą 19 stycznia – informuje serwis internetowy kanadyjskiej telewizji Global News. „Wiemy, że bezpieczeństwo lotnicze i 5G mogą współistnieć i jesteśmy przekonani, że dalsza współpraca i ocena techniczna rozwiążą wszelkie problemy” – oświadczyło AT&T.
W ciągu najbliższych dwóch tygodni organy regulacyjne, linie lotnicze i operatorzy będą szukali sposobów na zminimalizowanie potencjalnego wpływu zakłóceń na operacje lotnicze.
Czytaj też
Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) pochwaliła operatorów, że zgodzili się na opóźnienie i że zaoferowali zastosowanie środków bezpieczeństwa.
Opóźnienie nastąpi po tym, jak dyrektorzy generalni AT&T i Verizon najpierw w niedzielę odrzucili wniosek o odsunięcie planowanego na 5 stycznia wprowadzenia nowej usługi bezprzewodowej sieci 5G ze względu na obawy związane z bezpieczeństwem lotniczym. Już raz nastąpiło przesunięcie daty startu 5G w paśmie C w USA – z 5 grudnia 2021 roku na 5 stycznia 2022 roku. Urzędnicy ds. transportu i przemysł lotniczy wyrażali obawy dotyczące wpływu transmisji 5G na elektronikę samolotów oraz radiowysokościomierze.
Spodziewane masowe opóźnienia lotów
W grudniu ub. r. Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała pilne ostrzeżenie, mówiąc, że planuje zakaz używania wysokościomierzy w warunkach słabej widoczności wokół lotnisk, na których zainstalowano anteny 5G, mówiąc, że potencjalne zakłócenia mogą w niektórych okolicznościach zakłócić lądowanie. Agencja nie określiła wówczas, które porty lotnicze będą objęte przepisem, ale oszacowała, że ograniczenia mogą doprowadzić do naruszenia tysięcy lotów i ostrzegła o masowych zakłóceniach dla podróżnych.
Zdaniem organizacji Airlines for America, grupy reprezentującej amerykańskie linie pasażerskie i towarowe, „bez odpowiednich środków zaradczych wdrożenie 5G wokół lotnisk może zakłócić nawet 345 tys. lotów pasażerskich”. „Nadal zachęcamy FCC i branżę telekomunikacyjną do współpracy z FAA i przemysłem lotniczym nad praktycznym rozwiązaniem, które umożliwi wdrożenie technologii 5G przy jednoczesnym nadaniu priorytetu bezpieczeństwu i uniknięciu jakichkolwiek zakłóceń w systemie lotniczym” – informowano w komunikacie, cytowanym przez CNN.
Czytaj też
Jednak Federalna Komisja Łączności (Federal Communications Commission), która nadzoruje wykorzystanie fal radiowych w USA, po kilku latach badań doszła do wniosku, że ryzyko zakłóceń jest niewielkie, ponieważ częstotliwości wykorzystywane przez radiowysokościomierze są oddzielone od częstotliwości wykorzystywanych przez 5G o ponad 200 megaherców pustego widma „pasma ochronnego”. Przemysł lotniczy i FAA (Federal Aviation Administration) uczestniczyły również w procesie przeglądu FCC, który ostatecznie doprowadził do zatwierdzenia 5G w paśmie C w 2020 roku.
Branża telekomunikacyjna oceniła, że 5G w paśmie C "została już wdrożona na całym świecie i że nie zgłoszono żadnych incydentów z udziałem 5G i samolotów".
Przypomnijmy, że w Polsce nadal czekamy na nowelizację ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC), która jest niezbędna do uruchomienia aukcji dla sieci 5G.
/NB
Chcemy być także bliżej Państwa - czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać - zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany