Social media
Google zwiększa ochronę nieletnich w swoich produktach
Google zwiększa ochronę nieletnich w swoich produktach i usługach, m.in. w wyszukiwarce, Asystencie Google, a także w serwisie YouTube i YouTube Kids. Zmiany, które wdrożone zostaną w usługach firmy globalnie, mają na celu ograniczenie targetowania reklam względem młodych użytkowników, a także poprawę ochrony ich prywatności.
YouTube
Zmiany, które obejmą należącą do Google’a platformę wideo, wdrożone zostaną już za kilka tygodni. Dzięki nim nagrania umieszczane w serwisie przez użytkowników w wieku od 13 do 17 lat będą domyślnie dostępne wyłącznie jako prywatne, a możliwość ich obejrzenia będą miały jedynie te osoby, które otrzymają od właściciela konta link prowadzący do filmu.
Młode osoby nie będą pozbawione możliwości zmiany ustawień swoich nowych nagrań wideo na publiczne, będą jednak musiały podjąć taką decyzję świadomie. Pomoże w niej przypomnienie, które ma wyświetlać się w serwisie i informować o tym, jakie możliwości dają oba wybory.
To nie koniec zmian. Osoby w wieku od 13 do 17 lat zobaczą na YouTube komunikaty zachęcające ich do przerw w oglądaniu zaimeszczanych tam nagrań, a także przypomnienie o tym, żeby kłaść się spać w porze wieczornej. Oba komunikaty będą automatycznie wyłączały funkcję automatycznego odtwarzania filmów na platformie. Funkcję będzie można dezaktywować z poziomu konta użytkownika.
YouTube Kids
YouTube Kids to specjalna wersja serwisu wideo Google’a przeznaczona dla młodszych dzieci. Po zmianach w serwisie pojawi się przycisk automatycznego odtwarzania, które nie będzie już włączało się automatycznie – aby je aktywować, rodzice lub opiekunowie dzieci korzystających z aplikacji będą musieli świadomie podjąć taką decyzję.
Firma uzasadnia tę zmianę chęcią oddania wyborów w ręce rodziców. Serwis Tech Crunch zauważa jednak, że wcześniej na likwidację automatycznego odtwarzania w aplikacji dla dzieci naciskali amerykańscy senatorowie, którzy zwracali również uwagę na szkodliwość algorytmicznych rekomendacji treści na platformie.
Z wersji YouTube’a dla dzieci mają także – jak zapowiedziała firma – zniknąć treści o charakterze „nadmiernie komercyjnym”. To odpowiedź na wezwania aktywistów zajmujących się ochroną dzieci w świecie cyfrowym, którzy wielokrotnie wskazywali, iż dzięki platformom internetowym takim jak YouTube, najmłodsi są od wczesnych lat wystawiani na oddziaływanie psychologiczne reklamy i wszelkie jego negatywne konsekwencje. Z platformy znikną zatem m.in. filmiki przedstawiające „unboxing” zabawek czy innych produktów dziecięcych.
Wyszukiwarka Google
Każda osoba poniżej 18 roku życia, bądź też jej rodzice lub opiekunowie prawni, po wprowadzeniu zmian będzie mogła wnieść do Google’a o usunięcie jej zdjęć w wyszukiwarki internetowej giganta. Możliwość zgłoszenia takiego żądania gwarantuje obecnie obowiązujące w Unii Europejskiej tzw. „prawo do bycia zapomnianym”, lecz decyzja koncernu rozszerza je na inne rynki.
Dla osób poniżej 18 roku życia w wyszukiwarce domyślnie aktywne będzie ustawienie bezpiecznego wyszukiwania (SafeSearch), które ma filtrować treści przeznaczone dla dorosłych. Objęty nim będzie również Asystent Google, który przeniesie takie ustawienia wyszukiwania na wszystkie inteligentne urządzenia, z których w ramach jednego gospodarstwa może korzystać osoba nieletnia.
W szkołach, w których wykorzystywane jest narzędzie Workspace dla Edukacji od Google’a, SafeSearch będzie domyślnym trybem wyszukiwania, dezaktywowany zostanie tam również tryb przeglądania incognito, którego uczniowie nie będą mogli włączyć w szkolnych przeglądarkach.
Osoby niepełnoletnie po zmianach zapowiedzianych przez Google’a nie będą mogły również do momentu osiągnięcia pełnej zdolności do czynności prawnych włączyć na swoich kontach (niezależnie od tego, czy są one nadzorowane przez opiekunów, czy nie) historii lokalizacji.
Google Play
Platforma dystrybucji oprogramowania na Androida Google Play uzupełniona zostanie o nową sekcję, która poinformuje rodziców i opiekunów, które aplikacje spełniają zasady „polityki rodzinnej” Google’a dotyczące m.in. zarządzania aktywnością dzieci w ramach użytkowania tego oprogramowania.
Family Link
Rodzice i opiekunowie korzystający z tej funkcji pozwalającej na kontrolowanie aktywności dzieci w świecie cyfrowym, będą mogli wykorzystać ją do ograniczenia treści, do których dostęp mają ich podopieczni. W praktyce dzięki Family Link będzie można blokować wybrane treści, takie jak podcasty, infromacje, czy też dostęp do niektórych stron internetowych w ramach wszystkich połączonych w ramach jednej sieci rodzinnej urządzeń.
Reklama
Reklamodawcy, jak podało Google, nie będą mogli wykorzystywać targetowania komunikacji marketingowej wobec dzieci w oparciu o czynniki takie, jak wiek, płeć, czy zainteresowania. Ograniczenie zostanie wdrożone dla wszystkich osób poniżej 18 roku życia. Ta zmiana według koncernu wdrożona zostanie „w ciągu najbliższych miesięcy”.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.