Reklama

Armia i Służby

US Army przeprowadzi operacje informacyjne

Fot. Defence-Imagery/Pixabay
Fot. Defence-Imagery/Pixabay

Opracowany przez amerykańskich specjalistów z zakresu wojskowości podręcznik dla żołnierzy US Army wskazuje na potrzebę połączenia operacji informacyjnych z konwencjonalnymi atakami. Przygotowując publikację Amerykanie czerpali wiedzę z rosyjskich działań prowadzonych na Ukrainie.

Podręcznik, liczący 118 stron porad i wskazówek, nosi tytuł „The Conduct of Information Operations”. Został wydany w październiku bieżącego roku, a jego zawartość stanowi połączenie zagadnień z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz wojny informacyjnej.

Jedną z bardziej interesujących rad dla żołnierzy, którzy będą angażowali się w prowadzenie wojny informacyjnej jest stworzenie mapy. Powinna ona zwierać takie szczegóły jak obecność reprezentantów ONZ w pobliżu, informacje o katastrofach naturalnych czy o graffiti, które pokrywa mury. Mapa z takimi danymi pozwala na dopasowanie komunikatu do miejsca działania armii.

Podręcznik dostarcza kierownictwu armii niezbędne informacje do skutecznego zintegrowania działań informacyjnych z operacjami konwencjonalnymi.

Joey Sullinger - członek Army Combined Arms Center

Podręcznik wskazuje na wielostopniowy proces prowadzenia działań informacyjnych. W każdej z sześciu faz operacji wojskowej – od planowania do umocnienia władzy cywilnej – przewodnik sugeruje obranie określonej taktyki dysponowania i rozpowszechniania informacji. Mowa tutaj m.in. o monitorowaniu konkretnych osób lub obiektów, zakłócaniu komunikacji wroga czy przeprowadzeniu cyberataków.

Istotną rolę odgrywa połączenie wirtualnych możliwości i operacji informacyjnych z działaniami stricte militarnymi. Od 2014 roku Pentagon monitorował, w jaki sposób Moskwa była wstanie połączyć te wszystkie aspekty podczas prowadzenia kampanii na Ukrainie, co było pierwszą tego typu operacją prowadzoną na większą skalę. 

W treści podręcznika podkreślono również kluczowe znacznie mediów społecznościowych we współczesnym świecie. Określono je tutaj „dominującym aspektem środowiska informacyjnego”. Dowództwo armii ostrzega, że takie platformy jak Twitter czy Facebook mogą być wykorzystywane nie tylko do prowadzenia kampanii dezinformacyjnych, bądź szerzenia propagandy, ale także jako narzędzie gromadzenia danych wywiadowczych.

W kontekście operacji informacyjnych Stany Zjednoczone pozostają w tyle za innymi państwami. „US Army nie ma takiego samego poziomu przewagi (przyp. red. w środowisku informacyjnym), jaki utrzymuje w obszarze walki lądowej” – stwierdzono w badaniu przeprowadzonym w 2018 roku przez Rand Corporation. Taki stan rzeczy jest tłumaczony przez fakt propagowania i poszanowania pewnych podstawowych wartości przez USA, co ogranicza możliwość zwiększenia skuteczności  prowadzonych operacji informacyjnych.

Reklama
Reklama

Komentarze