Armia i Służby
Ukraińska policja rozbiła fałszywe call center. 18 tys. ofiar przestępstwa

Autor. Національна поліція України Національна поліція України/YouTube
18 tys. osób padło ofiarą oszustwa, które zostało zainicjowane przez dwóch mieszkańców Dniepru. Ukraińska policja rozbiła fałszywe call center, który służyła do wyłudzania danych do bankowości i wykradania pieniędzy.
Przestępcy dzwonili do obywateli Kazachstanu i podszywali się pod pracowników banków. W trakcie rozmów zapewniali swoje ofiary, że osoby trzecie uzyskały dostęp do ich kont, dlatego należy podjąć natychmiastowe działania.
Oszuści tłumaczyli rozmówcom, że ich oszczędności nie są bezpieczne, a w celu wzmocnienia ochrony i anulowania dokonywanych transakcji, konieczne jest przekazanie „pracownikom” danych bankowości elektronicznej. W rzeczywistości jednak przestępcy wykorzystywali je do wyczyszczenia środków znajdujących się na rachunkach.
Sprawcy zostali zdemaskowani przez funkcjonariuszy ukraińskiej cyberpolicji we współpracy z innymi jednostkami policji, prokuratury i organów ściągania z Kazachstanu.
18 tys. ofiar
W oficjalnym komunikacie do sprawy podkreślono, że trzech mieszkańców Dniepru stworzyło call center i zaangażowało 37 innych osób w charakterze operatorów. To one wykonywały telefony do obywateli Kazachstanu, podszywając się pod przedstawicieli banków.
Ukraińska policja podaje, że ofiarami padło ok. 18 tys. osób.
Przeszukanie i zajęcie sprzętu
W ramach prowadzonych czynności funkcjonariusze przeszukali lokal, w którym znajdowało się call center oraz mieszkania podejrzanych.
Zabezpieczono 45 sztuk sprzętu komputerowego, telefonów komórkowych i kart SIM. W trakcie działań znaleziono bazę z danymi na temat obywateli Kazachstanu. „Informacje te zostały wykorzystane do defraudacji pieniędzy znajdujących się na ich kontach” – czytamy w komunikacie.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Jak odkryto blokady w pociągach Newagu?