Reklama

Armia i Służby

ABW bada sprawę paraliżu polskich kolei

Autor. CyberDefence24.pl

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego prowadzi postępowanie w sprawie ubiegłotygodniowej awarii na kolei, która wywołała chaos komunikacyjny w całej Polsce. Funkcjonariusze sprawdzają m.in. dostawcę systemów używanych przez PKP PLK - Alstom.

Reklama

Przypomnijmy, że w czwartkowy poranek (17 marca br.) pojawiły się poważne problemy z systemami kontroli ruchu kolejowego w wielu miastach w Polsce. Incydent spowodował duże opóźnienia, część pociągów została odwołana, co wywołało duży chaos i frustracje wśród pasażerów.

Reklama

Szybko pojawiły się teorie, że za sparaliżowaniem kolei mogą stać hakerzy powiązani z Rosją. Takie twierdzenia krążyły m.in. w mediach i wśród samych pracowników PKP.

    Tłumaczenie Alstom

    Reklama

    Kilka godzin po pojawieniu się problemów z systemami, firma Alstom wydała oświadczenie, w którym odpowiedzialność za sytuację na polskiej kolei wzięła na siebie.

    Jak informowaliśmy, dostawca zapewnił, że nie doszło do żadnego ataku hakerskiego i podkreślił, iż incydent to efekt błędu po jego stronie. Zgodnie z przedstawionymi wyjaśnieniami, zakłócenia były związane z problemem z kodowaniem daty w rozwiązaniu przeznaczonym do sterowania ruchem Bombardier. Podobne awarie pojawiły się także w innych krajach, m.in. Indiach, Szwecji czy we Włoszech.

    Reklama
      Reklama

      ABW prowadzi postępowanie

      Jednak jak udało nam się ustalić, w ABW podjęto decyzję o przeprowadzeniu specjalnego postępowania w sprawie sparaliżowania polskich kolei. Analiza incydentu obejmuje m.in. zbadanie sytuacji u dostawcy systemu dla PKP PLK, czyli Alstomie.

      Reklama

      Odnosząc się do incydentu, "Puls Biznesu" zwraca uwagę, że systemy Bombardiera są powszechnie używane w Rosji . "Ani w serwisach informacyjnych, ani w mediach społecznościowych nie pojawiła się informacja, że globalna awaria dotknęła tamtą kolej" – wskazuje "PB".

      "W tej koincydencji zdarzeń warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt. Urządzenia, które uległy awarii, to EBI Lock 950 wyprodukowane przez Bombardiera, który na początku 2021 r. został przejęty przez Alstom. Według naszych nieoficjalnych ustaleń podwykonawcą tego systemu jest rosyjska firma 2Test" – podkreśla dziennik

      Reklama

      "PB" zaznacza, że przedsiębiorstwo odpowiada za bardzo wrażliwe obszary: bezpieczeństwo i transmisję.

        Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

        Reklama
        Reklama

        Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?

        Materiał sponsorowany

        Komentarze

          Reklama