Armia i Służby
ABW bada sprawę paraliżu polskich kolei
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego prowadzi postępowanie w sprawie ubiegłotygodniowej awarii na kolei, która wywołała chaos komunikacyjny w całej Polsce. Funkcjonariusze sprawdzają m.in. dostawcę systemów używanych przez PKP PLK - Alstom.
Przypomnijmy, że w czwartkowy poranek (17 marca br.) pojawiły się poważne problemy z systemami kontroli ruchu kolejowego w wielu miastach w Polsce. Incydent spowodował duże opóźnienia, część pociągów została odwołana, co wywołało duży chaos i frustracje wśród pasażerów.
Szybko pojawiły się teorie, że za sparaliżowaniem kolei mogą stać hakerzy powiązani z Rosją. Takie twierdzenia krążyły m.in. w mediach i wśród samych pracowników PKP.
Czytaj też
Tłumaczenie Alstom
Jak informowaliśmy, dostawca zapewnił, że nie doszło do żadnego ataku hakerskiego i podkreślił, iż incydent to efekt błędu po jego stronie. Zgodnie z przedstawionymi wyjaśnieniami, zakłócenia były związane z problemem z kodowaniem daty w rozwiązaniu przeznaczonym do sterowania ruchem Bombardier. Podobne awarie pojawiły się także w innych krajach, m.in. Indiach, Szwecji czy we Włoszech.
Czytaj też
ABW prowadzi postępowanie
Jednak jak udało nam się ustalić, w ABW podjęto decyzję o przeprowadzeniu specjalnego postępowania w sprawie sparaliżowania polskich kolei. Analiza incydentu obejmuje m.in. zbadanie sytuacji u dostawcy systemu dla PKP PLK, czyli Alstomie.
Odnosząc się do incydentu, "Puls Biznesu" zwraca uwagę, że systemy Bombardiera są powszechnie używane w Rosji . "Ani w serwisach informacyjnych, ani w mediach społecznościowych nie pojawiła się informacja, że globalna awaria dotknęła tamtą kolej" – wskazuje "PB".
"W tej koincydencji zdarzeń warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt. Urządzenia, które uległy awarii, to EBI Lock 950 wyprodukowane przez Bombardiera, który na początku 2021 r. został przejęty przez Alstom. Według naszych nieoficjalnych ustaleń podwykonawcą tego systemu jest rosyjska firma 2Test" – podkreśla dziennik.
"PB" zaznacza, że przedsiębiorstwo odpowiada za bardzo wrażliwe obszary: bezpieczeństwo i transmisję.
Czytaj też
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany