Reklama

Strona główna

Airbus ogłasza przełom. Tankowanie w locie przy użyciu AI

Airbus tankowanie
Zdjęcie z testów Airbusa.
Fot. Airbus Defence (@AirbusDefence)/Twitter

Sztuczna inteligencja została wykorzystana przez Airbusa w teście autonomicznego tankowania w powietrzu. Podczas próby wykorzystano A310 MRT, drony Do-DT25 oraz algorytmy sterujące maszynami. „To przełom dla przyszłych operacji lotniczych" – twierdzi koncern.

Aribus Defence and Space oraz należąca do koncernu spółka zależna Airbus UpNext przeprowadziły próbę autonomicznego tankowania w powietrzu. Firmy mówią o pierwszym kroku w tak ważnym obszarze i „przełomie dla przyszłych operacji lotniczych z udziałem załogowych i bezzałogowych maszyn".

Jak wskazano w oficjalnym komunikacie, opracowane przez koncern rozwiązanie może przyczynić się to minimalizacji ryzyka wystąpienia błędu ludzkiego oraz kosztów szkolenia załogi i jej obciążenia.

Czytaj też

Dzięki sztucznej inteligencji

Wydarzenie miało miejsce 21 marca br. Technologia Aribusa, znana jako Auto'Mate, została zintegrowana z wojskowym samolotem tankowcem A310 MRT oraz kilkoma dronami Do-DT25.

https://twitter.com/AirbusDefence/status/1640616007180988416

A310 MRT wystartował z lotniska w Getafe (Hiszpania); drony leciały z Arenosillo Test Center (CEDEA ) w Huelvie (Hiszpania). Nad wodami Zatoki Kadyksu sterowanie bezzałogowcami zostało przekazane ze stacji naziemnej na tankowiec, który autonomicznie kierował Do-DT25 na wyznaczone miejsce.

Jak wskazuje koncern, było to możliwe dzięki sztucznej inteligencji i algorytmom sterującym. Innowacyjna technologia odpowiadała m.in. za bezpieczeństwo – czuwała na tam, aby nie doszło do styku maszyn i kolizji. A to wszystko bez udziału człowieka.

Czytaj też

Na tym nie koniec

„Pionierskie technologie" – jak nazywa je Airbus – zostały opracowane przez europejski zespół, składający się ze specjalistów z Hiszpanii, Niemiec oraz Francji.

„Sukces tej pierwszej próby toruje drogę do opracowania autonomicznych i bezzałogowych technologii tankowania w powietrzu" – podkreśla Jean Brice Dumont, szef wojskowych systemów w Airbus Defence and Space. Jak zaznacza, „przełom" udało się osiągnąć po zaledwie jednym roku prac.

W komunikacie przekazano, że kolejny test planowany jest pod koniec br. W jego trakcie mają zostać sprawdzone czujniki nawigacyjne oparte na sztucznej inteligencji oraz ulepszonych algorytmach do autonomicznego lotu.

Czytaj też

Komentarze