GPS OCX został stworzony na mocy kontraktu z USAF Space and Missile Systems Center i ma za zadanie zastąpić obecny systemy kontroli operacyjnej satelitów nawigacyjnych amerykańskich sił zbrojnych. Obecnie prowadzone testy mają zademonstrować pełną funkcjonalność oraz zakończenie integracji wersji Block 1 systemu. Umożliwi ona przejście z obecnych systemów sterowania satelitami GPS na zmodernizowaną i zabezpieczoną stację kontrolną GPS OCX, która będzie docelową platformą używana przez Siły Powietrzne USA. Obecnie przeprowadzone próby dotyczyły przede wszystkim możliwości mierzenia czasu i precyzyjnej nawigacji.
System kontrolny GPS OCX ma zapewnić działanie konstelacji satelitów nawigacyjnych w środowisku silnie nasyconym cyberzagrożeniami takimi jak włamania, zakłócanie sygnału GPS (jamming) czy podkładanie fałszywych informacji (spoofing). Ma to umożliwić nowy odporny na zakłócanie wojskowy sygnał M-code, do którego odbioru nie są przystosowane stacje starszej generacji.
Dodatkowo nowy filtr Kalman, który stanowi jądro GPS OCX ma zapewnić zwiększenie, nawet dwukrotne dokładność wskazań GPS. Różnica ma być szczególnie widoczna w trudnym terenie takim jak góry lub przestrzenie silne zurbanizowane.
Amerykańskie siły powietrzne w 2015 roku informowały, o wzroście kosztów programu aż o 80,5 procent – do 1,6 miliarda dolarów. Za te środki koncern Raytheon uruchomił jak na razie system GPS OCX w wersji nazwanej Block 0. Pozwala on na kierowanie ruchem satelitów, jednak według USAF potrzebne jest bardziej wyrafinowane oprogramowanie, pozwalające na wykorzystanie wszystkich możliwości sygnałów GPS. Ma to zapewnić właśnie testowana wersja Block 1.
Czytaj więcej: Problemy naziemnego systemu kontroli GPS