Reklama

Technologie

Klienci zapłacą... uśmiechem lub machnięciem ręki. Taki system wprowadza Mastercard

Autor. Lidya Nada/ Unsplash/ Domena publiczna

System płatności oparty na odciskach palców lub biometrii twarzy klienta jest testowany w tym tygodniu w Brazylii. Choć wzbudza pytania o prywatność danych wrażliwych kupujących, niewykluczone, że w przyszłości będzie normą.

Reklama

Firma poinfromowała już we wtorek, że klienci Mastercard będą mogli dokonywać płatności za pomocą odcisków palców lub biometrii twarzy. Nowy system płatności pilotażowo działa w Brazylii, gdzie klienci mogą płacić machnięciem ręki nad czytnikiem kart lub uśmiechnąć... się do kamery przy kasie. Tym samym, nie muszą używać ani karty, ani telefonu, by pokryć koszty swoich zakupów.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Rzecznik Mastercard przekazał amerykańskiemu Business Insiderowi, że spółka ma nadzieję na wprowadzenie takiego rozwiązania na całym świecie. Jako korzyści, wynikające z możliwości takich transakcji wskazano: szybkość ich trwania i „bardziej higieniczny proces” (co jest istotne w czasach pandemii) oraz bezpieczeństwo (choć te kwestie są mocno dyskusyjne – red.).

Mastercard nie jest pierwszą firmą, która chce iść w stronę biometrii, to także m.in. Amazon czy Visa. Rynek tej technologii do 2026 roku ma osiągnąć wartość (według danych KBV Research) 18,6 mld dolarów.

Pilotaż rozwiązania ma odbywać się teraz w brazylijskiej sieci sklepów St Marche, kolejne pilotażowe programy mają objąć Amerykę Łacińską, Bliski Wschód czy Afrykę, region Azji i Pacyfiku. W krótkoterminowej perspektywie planowana jest także Ameryka Północna i Europa.

O kontrowersjach wokół systemów rozpoznawania twarzy, ale i zbierania danych wrażliwych przy korzystaniu z różnego rodzaju rozwiązań cyfrowych, pisaliśmy wielokrotnie na łamach CyberDefence24.pl. Mimo chęci rozwoju technologii, podkreślamy zawsze, by nie zapominać o prywatności.

Czytaj też

/NB

Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

Reklama

Komentarze

    Reklama