Reklama

Technologie

Jesteśmy w trakcie największej rewolucji w historii ludzkości. Wnioski z Masters&Robots 2024

Zakończyła się 8. edycja konferencji Masters&Robots. Wydarzenie było organizowane przez Digital University.
Zakończyła się 8. edycja konferencji Masters&Robots. Wydarzenie było organizowane przez Digital University.
Autor. materiały prasowe

Człowiek plus sztuczna inteligencja równa się lepszy człowiek – przekonywał Kevin Kelly, słynny amerykański futurolog i gwiazda zakończonej właśnie 8. edycji konferencji Masters&Robots. Wydarzenie organizowane przez Digital University zgromadziło polskich i zagranicznych liderów technologii, którzy wspólnie poszukiwali odpowiedzi na pytanie: Co nas czeka?

Patronat medialny

Wraz z zaproszonymi gośćmi odpowiedzi szukało ponad 600 uczestników konferencji, którzy w dniach 22-23 października spotkali się w Centrum Konferencyjnym Muzeum Historii Polski, by zajrzeć za kurtynę przyszłości.

„Każdego dnia docierają do nas informacje o kolejnych postępach sztucznej inteligencji. Zmiana dzieje się na naszych oczach, a my musimy nauczyć się nią nawigować. Celem Masters&Robots jest zebranie w jednym miejscu ekspertów z całego świata wraz z polskimi liderami technologii, by wspólnie przygotować się do przyszłości” – mówiła Jowita Michalska, założycielka i CEO Digital University, organizatora konferencji.

W agendzie konferencji Masters&Robots 2024 znalazły się najważniejsze wyzwania współczesnego świata, dla których wspólnym mianownikiem było zastosowanie sztucznej inteligencji. O zagrożeniach i szansach transformacji energetycznej i zrównoważonych źródłach energii opowiadał Arash Aazami, założyciel Unify.energy i przedsiębiorca-aktywista na rzecz Internetu Energii.

Auke Hoekstra wykładowca Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven i jeden z najbardziej cenionych na świecie badaczy zielonej energii, przekonywał, że zielone technologie przyrastają w trybie wykładniczym, a to wpływa na ich coraz niższą cenę. „Myślę, że do 2070 roku Europa pożegna się na zawsze z węglem” - mówił ekspert.

Czytaj też

Reklama

Cyberbezpieczeństwo w dobie AI

Temat cyberbezpieczeństwa w erze AI wybrzmiał z kolei w wystąpieniu Toma Van de Wiele, etycznego hakera, który tłumaczył, jak wejść w umysł cyberprzestępcy i myśleć „out of the box”.

„Do ataku na inny kraj potrzebujemy dziś nie czołgów, ale źródła stabilnego zasilania” – mówiła Anett Numa, była ekspertka ds. cyberobrony w Ministerstwie Obrony Estonii. I apelowała, by uczyć się na wspólnych błędach i nie wstydzić się dzielenia doświadczeniami z cyberataków, jakich doznają kraje, firmy, czy organizacje.

Najjaśniejszą gwiazdą tegorocznej konferencji Masters&Robots był Kevin Kelly – amerykański pisarz, myśliciel, futurolog i współzałożyciel kultowego magazynu WIRED, który od dziesięcioleci analizuje wpływ nowych technologii na społeczeństwo.

„Sztuczna inteligencja jest dziś jak dwuletnie dziecko, ale ma własną trajektorię rozwoju, która wykracza poza ludzką kontrolę. Stwórzmy jej odpowiednie warunki, by wyrosła i dojrzała” - przekonywał Kelly.

Czytaj też

Reklama

Czy AI pozbawi nas pracy?

W rozmowach o przyszłości nie mogło zabraknąć fundamentalnego pytania: czy AI pozbawi nas pracy. Temat ten poruszył w rozmowie z Kellym Przemek Gdański, Prezes Zarządu BNP Paribas Bank Polska.

„Pracuję w bankowości. My patrząc w przyszłość, skupiamy się na liczbach i faktach. A faktem jest, że kierowcy samochodów mogą zostać zastąpieni przez sztuczną inteligencję. To jedna z wielu zmian społecznych, jakie będzie implikować AI”- zauważył Przemek Gdański.

Rozmówcy wspólnie doszli jednak do wniosku, że AI raczej odciąży ludzi w pracach, których nie powinniśmy wykonywać, bo są zbyt ciężkie, niebezpieczne, albo po prostu nudne. I będzie częścią rozwiązań problemów, które sama stworzy.

Czytaj też

Reklama

Wyzwania przywództwa jutra

Z tematem wyzwań przywództwa jutra i pracy przyszłości zmierzył się z kolei Marek Kowalkiewicz, profesor ekonomii cyfrowej na Queensland University of Technology.

„Na naszych oczach dzieje się rewolucja komunikacyjna. Musimy się nauczyć, jak rozmawiać z samochodami bez kierowców, z lodówką, która sama zamawia jedzenie w sklepie, czy botami, które konfigurują nam samochód w salonach samochodowych” - przekonywał prof. Marek Kowalkiewicz.

Zagadnieniu, jak  przyszłość innowacji technologicznych wpływa na świat biznesu przyjrzała się także Andra Keay, dyrektorka zarządzająca Silicon Valley Robotics, podkreślając, że roboty nie będą zastępować ludzi, ale pomagać nam w pracy i wspierać nas tam, gdzie jest to konieczne.

Eksperci zastanawiali się także, jak sztuczna inteligencja odmieni medycynę i wpływanie na przedłużanie życia. Temat ten wybrzmiał w panelu „Przełamując bariery: jak startupy transformują zdrowie i dobrostan człowieka”, prowadzonym  przez Jarosława Srokę, członka zarządu KI Next i koordynatora programu InCredibles. Głos zabrali założyciele startupów, które wykorzystują AI  m.in. do wczesnego diagnozowania demencji na podstawie głosu, czy szybkiego rozpoznawania sepsy na oddziałach szpitalnych. 

AI w biznesie

Nie zabrakło także inspirujących dyskusji o realiach wprowadzania rozwiązań opartych na AI w biznesie. Swoimi doświadczeniami dzieli się menadżerowie BNP Paribas Bank Polska, InCredibles Program Sebastiana Kulczyka, Santander Bank Polska, Hewlett Packard Enterprise, Fujifilm, Johnson&Johnson Innovative Medicine, Fundacja Polska Bezgotówkowa, Operator Chmury Krajowej, Synektik, SGB Bank, Ekovoltis, T-Mobile Polska, Kulczyk Investments, Nationale Nederlanden, Centralny Ośrodek Informatyki, VeloBank, Benefit Systems i Biuro Informacji Kredytowej.

Masters&Robots to jedna z najistotniejszych konferencji poświęconych transformacji cyfrowej i trendom związanym z nowymi technologiami w Europie Środkowo-Wschodniej, odbywająca się regularnie od 2017 roku. Gromadzi czołowych ekspertów, innowatorów i liderów branży technologicznej z całego świata. W poprzednich edycjach wystąpili m.in. Peter Diamandis, Amy Webb, Seth Godin, Yuval Noah Harari, Mo Gawdat, Kai-Fu Lee i David Hanson.

Dowiedz się więcej [na stronie wydarzenia].

Reklama

Komentarze

    Reklama