Inauguracja projektu ZBADAI. Nowacka: najbliższe 4 lata będą wyzwaniem
Autor. CyberDefence24
Centrum Nauki Kopernik oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zainaugurowali we wtorek projekt edukacyjny ZBADAI. Dedykowany uczniom program ma połączyć metody badawcze ze sztuczną inteligencją, co ma umożliwić dalszy rozwój ciekawości czy krytycznego myślenia. „To nie jest chwilowa fantazja, tylko przygotowanie się na poważne wyzwania” – powiedziała obecna na inauguracji minister edukacji Barbara Nowacka.
Rozwój sztucznej inteligencji dotyka również sferę edukacji. Zarówno uczniowie, jak i studenci śmiało wykorzystują nową technologię, co ma wpływ zarówno na życie prywatne, jak i samą szkołę. Jednocześnie z AI zaznajamiają się nauczyciele, których kompetencje nie zawsze nadążają za rozwojem.
Czytaj też
Oswoić AI, wzmocnić uczniów
Odpowiedzią na potrzeby uczniów oraz nauczycieli ma być projekt ZBADAI, przygotowany przez Centrum Nauki Kopernik we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. We wtorek w Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego CNK w Warszawie odbyła się jego inauguracja połączona z prezentacją stacji badawczych i interaktywnych wykorzystujących AI.
Dyrektor Naczelny Centrum Nauki Kopernik Robert Firmhofer wskazał w swoim przemówieniu, że celem ZBADAI jest nauczanie wykorzystania sztucznej inteligencji tak, aby uniknąć ograniczenia kreatywności uczniów czy pogorszenia relacji między nimi. AI ma bowiem pomagać w rozwoju samodzielnego myślenia i współpracy.
„Zależy nam na tym, aby sprzęt (dostarczony do szkół w ramach przetargu – red.) i możliwości zostały jak najlepiej wykorzystane, a także zainwestować bardzo mocno w rozwój kompetencji nauczycieli. Wiemy, że to jaka jest szkoła na końcu zależy w pierwszej kolejności od nauczyciela” – powiedział szef CNK.
Istotnym procesem dla nas jest skupienie się na podmiotowości i sprawczości ucznia. Żeby uczeń był kimś, kto samodzielnie bada, sam coś tworzy.
Robert Firmhofer, Dyrektor Naczelny Centrum Nauki Kopernik
Projekt wykorzysta szkolne pracownie AI
Minister edukacji Barbara Nowacka zauważyła z kolei, że sztuczna inteligencja jest obecnie wielką niewiadomą – albo zmieni funkcjonowanie młodych ludzi na gorsze, albo „zostanie okiełznana”. Kluczowym elementem, na który wpływ wśród uczniów ma AI, jest z kolei krytyczne myślenie.
„Dzisiaj bez krytycznego myślenia każda informacja, którą widzą, może być fejkiem albo halucynacją sztucznej inteligencji. Bez krytycznego myślenia rzeczywistość zaczyna wyglądać zupełnie inaczej. To od nas zależy, w jaki sposób wykorzystamy sztuczną inteligencję” – podkreśliła Nowacka.
Projekt został rozplanowany na 4 lata; co najważniejsze, wesprze zarówno uczniów, jak i nauczycieli w zetknięciu ze sztuczną inteligencją. Ma wykorzystywać Zintegrowaną Platformę Edukacyjną, jak również sprzęt, który w drodze przetargu został zakupiony przez Ministerstwo Cyfryzacji w ramach wyposażenia szkolnych pracowni sztucznej inteligencji.
Doskonale Państwo wiedzą, że to nie jest sztuka wstawić sprzęt. Każdy kto jest nauczycielem widział to nie raz. Przyjeżdża sprzęt, postoi, może go wykorzystamy jakoś inaczej, może nie. Trzeba połączyć możliwości z wiedzą i kompetencjami. Najbliższe 4 lata to jest wielkie wyzwanie dla całego systemu oświaty.
Barbara Nowacka, minister edukacji


Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?