Strefa Samsung
Stacja Galaxy. Samsung podsumował I edycję programu
Zakończyła się I edycja programu Stacja Galaxy przygotowanego przez Samsung. Podczas zorganizowanego z tej okazji spotkania, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę zaprezentowała raport z badania nauczycieli, który posłużył do oceny jego efektów.
Materiał sponsorowany
Zorganizowany w roku szkolnym 2023/2024 program Samsung Stacja Galaxy miał na celu zdobycie wiedzy przez dzieci na temat bezpieczeństwa oraz zagrożeń, jakie niesie ze sobą korzystanie z sieci. Jednocześnie miał umożliwić rozwinięcie kompetencji cyfrowych uczniom, biorącym w nim udział.
Czytaj też
„Włączyć wszystkich w proces edukacji"
W piątek 15 listopada Samsung zorganizował spotkanie podsumowujące I edycję Stacji Galaxy*. Wzięli w nim udział m.in. dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w Ministerstwie Cyfryzacji Łukasz Wojewoda oraz zastępca Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Krzysztof Dyl.
Jak przekazał w swoim wystąpieniu wiceszef UKE, z danych instytucji wynika, że 73 proc. rodziców zadeklarowało samodzielne instalowanie aplikacji przez dzieci.
„To znaczy, że są pozostawione same sobie, bez jakiejkolwiek kontroli w obszarze bezpieczeństwa. Napotykają w sieci prawdopodobnie na cyberprzemoc, hejt, mowę nienawiści, a także oszustwa” – powiedział Dyl.
Zaznaczył również, że ważne jest włączenie się wszystkich w proces edukacji, gratulując jednocześnie podjętej inicjatywy.
Z kolei dyrektor Wojewoda wskazał, że dobrze byłoby, gdyby celem tego typu programów było odpowiadanie na pytania „dlaczego” oraz „po co”.
„Dopóki nie będzie zrozumienia wśród osób korzystających z technologii, nie dojdziemy do skutecznego działania w zakresie ich świadomości” – zauważył, dodając, że w całym procesie istotne jest to, kiedy dziecko pierwszy raz zetknęło się z technologią i czy rozumie, jak ją wykorzystywać.
Czytaj też
Wysoka ocena od pedagogów
Podczas spotkania, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę zaprezentowała raport z badania nauczycieli po przeprowadzeniu zajęć. Jak wynika z dokumentu, w ewaluacji wzięło udział 237 z ok. 1400 pedagogów biorących udział w programie. Stację Galaxy w ujęciu ogólnym oceniono na 8.62 w skali 10 punktowej.
„80 proc. nauczycieli zadeklarowało, że w przyszłości zamierza powtarzać zajęcia i to się właśnie teraz dzieje, bo wiemy, że wracają ci nauczyciele w drugiej edycji” – powiedział dr Szymon Wójcik, koordynator Działu Badawczego FDDS podczas prezentacji raportu.
Raport wskazuje też, że zdecydowana większość uczniów zyskała dzięki programowi nowe kompetencje. W przypadku ponad 80 proc. badanych mowa o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu, bezpieczeństwa smartfonu czy zasad cyfrowej higieny. Stacja Galaxy miała również wpływ na wiedzę nauczycieli – jeden z nich wspomniał o podzieleniu się faktami o sile hasła swojej koleżance.
Czytaj też
Co poprawić w programie? Nauczyciele przedstawili swoje pomysły
Większość nauczycieli (ponad 70 proc.) zrealizowała wszystkie scenariusze zajęć ujęte w programie. Wskazano jednocześnie, że prawie wszyscy uczniowie byli zaangażowani na lekcjach.
Z drugiej jednak strony, część pedagogów zauważyła konieczność dostosowania programu do wieku dzieci – dla niektórych zadania były za proste, dla innych zagadnienia były obce – oraz czasu na realizację wszystkich zajęć. Ten ostatni element był główną przyczyną pominięcia opcjonalnego wykorzystania gry Roblox.
Pojawiły się również propozycje dotyczące form pracy – według nauczycieli, w kolejnych edycjach powinno się zaproponować m.in. krótkie opowiadanie do przeczytania, filmy o zasadach korzystania z sieci, a nawet wykorzystanie sztucznej inteligencji. Pedagodzy wskazywali również, że Stacja Galaxy powinna poruszać tematykę hejtu, cyberprzemocy, wyjaśniać czym jest kontrola rodzicielska, czy zagadnienie bezpieczeństwa danych osobowych.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected]